Ads Top

Minder files dankzij automatisch volgsysteem in auto’s


Als alle auto's worden uitgerust met een automatisch volgsysteem, kan dat het aantal files drastisch verminderen. Veel files ontstaan simpelweg doordat veel bestuurders net wat steviger op hun rem trappen dan hun voorgangers. Hierdoor ontstaat het bekende harmonica-effect. René Vugts (26) bedacht een automatisch volgsysteem waardoor dergelijke effecten achterwege blijven. Hij gaat op dit onderwerp deze week afstuderen als werktuigbouwkundig ingenieur aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Het systeem wordt aangeduid met Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC)-systeem.
Voor comfortabel rijden zijn sommige auto's al uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC). Zulke auto's reageren op de bewegingen van de voorligger met behulp van radar en houden automatisch afstand. Het CACC-systeem dat René Vugts ontwikkelde voor TNO Automotive, gaat nog een stapje verder: de auto's houden elkaar in de gaten middels een draadloos communicatiesysteem. Op grond van dit systeem kan de achterligger razendsnel reageren op zijn voorligger, om precies te zijn binnen zestig milliseconden. In normale situaties zijn de meeste automobilisten al blij als ze binnen een hele seconde reageren op de remlichten van de voorganger.
“Het CACC-systeem is bedoeld om de doorstroom op de weg te verbeteren”, zegt Vugts. “Iedereen zou op praktisch hetzelfde moment kunnen optrekken bij groen licht, in plaats van één voor één. Hierover wordt al tientallen jaren nagedacht en de basistechnologieën bestaan al”.
Eén van de struikelblokken bij de invoering hiervan is dat dergelijke systemen pas echt goed werken als alle voertuigen ermee zijn uitgerust. Vooral complexere systemen kampen met dit probleem. “Ik wilde daarom een eenvoudig systeem bedenken dat snel op de markt te brengen is en altijd werkt met één aan/uit-knop”, zegt Vugts.
“Mijn systeem communiceert alleen met de directe voorligger. En het werkt óók als andere auto's er niet mee zijn uitgerust.” Dat wil zeggen: wanneer de voorligger niets communiceert, werkt de radar aan de bumperzijde nog altijd als een gebruikelijk ACC-systeem. Dat berekent de benodigde versnelling aan de hand van de gemeten afstand en de snelheid van de eigen auto. Is de voorligger wél voorzien van een CACC-systeem, dan wordt de extra informatie over remmen en versnellen in dat rekensommetje verwerkt.
“Door de scheiding van de twee systemen is het geen grote stap om mijn systeem in te passen in allerlei voertuigen”, zegt Vugts. “Autofabrikanten die hun voertuigen al voorzien van een ACC-systeem, hoeven alleen het CACC-gedeelte toe te voegen.” Marktklaar is het systeem nog niet, maar de eerste testen zijn veelbelovend.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.