Helft van de Nederlanders verdwaalt op vakantie
Ook deze zomervakantie stapt zo’n driekwart van de Nederlandse vakantiegangers in de auto om zijn vakantiebestemming te bereiken. Gevolg? Ongeacht het bezit van een navigatiesysteem raakt de helft weleens de weg kwijt, zo blijkt uit het grote bol.com-vakantieonderzoek. Hoogopgeleiden zijn vaker dan gemiddeld de weg kwijt. Bijna een op de vier is drie keer of meer verdwaald op weg naar de vakantiestek. Vrouwen brengen het er ook niet best af. Meer dan de helft van hen is weleens de weg kwijt geraakt tegenover 42% van de mannen. Ook jongeren hebben soms moeite met de weg vinden. Van hen is 56% wel eens verdwaald tegen 44% van de vijftigplussers. Het vertrouwen in de navigatie is groot; 17% vaart er blind op. Tweederde van de bestuurders grijpt alleen naar de wegenkaart in geval van nood maar gebruikt voor de rest zijn navigatie als belangrijkste raadgever.
Bol.com ziet rond de zomervakantie en dan met name in de maanden juni en juli dat de verkopen van navigatieapparatuur een vlucht nemen. Veel consumenten besluiten vlak voor vertrek nog een (nieuw) model aan te schaffen. De versies met Europese dekking zijn daarbij het populairst. Het model dat momenteel het meest verkocht wordt, is de TomTom XL IQ Routes Edition 2.
Standaard rolpatronen zijn de vakantievierende autobestuurders ook niet vreemd: mannen vind je eerder achter het stuur en vrouwen op de bijrijderstoel. Hierbij hoort natuurlijk een duidelijke taakverdeling: de bestuurder rijdt en de bijrijder navigeert. Zeventig procent van de vrouwen krijgt dan ook een kaart in de handen gedrukt tegenover 29% van de mannen. Opvallend genoeg is deze rolverdeling niet leeftijdafhankelijk en is die terug te vinden bij jong en oud.
Bol.com ziet rond de zomervakantie en dan met name in de maanden juni en juli dat de verkopen van navigatieapparatuur een vlucht nemen. Veel consumenten besluiten vlak voor vertrek nog een (nieuw) model aan te schaffen. De versies met Europese dekking zijn daarbij het populairst. Het model dat momenteel het meest verkocht wordt, is de TomTom XL IQ Routes Edition 2.
Standaard rolpatronen zijn de vakantievierende autobestuurders ook niet vreemd: mannen vind je eerder achter het stuur en vrouwen op de bijrijderstoel. Hierbij hoort natuurlijk een duidelijke taakverdeling: de bestuurder rijdt en de bijrijder navigeert. Zeventig procent van de vrouwen krijgt dan ook een kaart in de handen gedrukt tegenover 29% van de mannen. Opvallend genoeg is deze rolverdeling niet leeftijdafhankelijk en is die terug te vinden bij jong en oud.
Geen opmerkingen: