Onderzoek naar voetgangersnavigatie
Als onderdeel van het NAPA onderzoeksproject zijn NAVIGON en Navteq Duitsland samen met universiteiten en privé-instituten een onderzoek gestart naar een nauwkeurigere positiebepaling. Hiermee moeten voetgangers in de toekomst beter kunnen navigeren en ondertussen realtime informatie ontvangen. De onderzoekers maken gebruik van een combinatie van het huidige GPS signaal en Galileo, het signaal van de toekomstige Europese satellieten. Het onderzoek wordt gesteund door het Duitse Ministerie van Onderwijs en Onderzoek.
Het doel van het onderzoek is meer precisie bij het bepalen van de locatie. De huidige condities voor locatiebepaling via het Global Positioning System (GPS) zijn 10 jaar geleden gecreĂ«erd, toen het interferentiesignaal (signaal ruis) werd uitgeschakeld door de Amerikaanse overheid. Het onderzoeksproject “Navigation Receiver Chipset for Personal Navigation with Applications and Increased Precision” (NAPA) gaat een stap verder: met behulp van een speciale ontvanger moeten voetgangers hun exacte positie tot op de meter nauwkeurig kunnen bepalen. Hierdoor is het eenvoudig om een zebrapad of oversteekplaats te vinden met behulp van gedetailleerde kaarten en het zorgt daarnaast voor een verbeterde veiligheid van voetgangers in het verkeer. In de toekomst moet de ontvanger ook toegang bieden tot de laatste informatie van bijvoorbeeld bijzondere bestemmingen (points of interests).
“Navigatieapparatuur is niet meer alleen voor in de auto en om van A naar B te rijden. Het wordt ook steeds meer gebruikt op de smartphone, om dat leuke winkelstraatje te vinden of om de snelste fietsroute uit te stippelen. Met uitkomsten van het onderzoeksproject kunnen we straks de volgende stap zetten in navigatie en mensen nog nauwkeuriger begeleiden naar hun eindbestemming”, aldus Mark Stadhouders, directeur Benelux bij Navigon.
Tot en met de zomer van 2013 werken experts van verschillende bedrijven samen aan het onderzoek. Het bedrijf IMST is de projectcoördinator en werkt samen met NAVIGON, NAVTEQ Duitsland, the Fraunhofer Institute for Integrated Circuits, NavCert GmbH en de Chair of Integrated Analogue Circuits bij de RWTH Aachen en de Universiteit Koblenz. Daarnaast neemt het Duitse Ministerie van Onderwijs en Onderzoek deel aan het project als onderdeel van de Duitse hightech strategie. Dit verloopt via het “KMU-innovativ IKT” programma en het onderzoek heeft een subsidie ontvangen van ongeveer €3,1 miljoen over een periode van drie jaar. “De samenwerking van experts uit verschillende industrieĂ«n maakt NAPA een bijzonder project van de toekomst”, zegt Frank Henkel, Hoofd integrated circuits and systems bij IMST, de projectcoördinator van NAPA. “De samenwerking maakt het mogelijk om de complexe onderdelen van het onderzoek op te lossen – van voetgangersnavigatie en informatie tot en met het maken van nog meer details in de kaarten.
De focus ligt op het ontwikkelen van een geschikte ontvanger, dat naast het huidige GPS signaal ook het signaal van Galileo kan verwerken. Het combineren van beide signalen maakt de betrouwbaarheid van het signaal groter en daarnaast neemt de precisie toe bij het bepalen van de locatie. Het is zelfs mogelijk om de plaats op de stoep waar de gebruiker loopt te bepalen. Dit is de basis voor het begeleiden van een gebruiker naar een oversteekplaats en vervolgens veilig te laten oversteken. De ontvanger is niet alleen voor navigatie: het moet ook in staat zijn om de laatste informatie te ontvangen. Zo kunnen voetgangers een bijzondere bestemming in de directe omgeving opzoeken en informatie opvragen zoals openingstijden, speciale kortingen en andere gegevens.
Naast de ontwikkeling van de ontvanger kijkt het project ook naar verbetering van kaartmateriaal en het integreren van additionele informatie over straten en voetpaden. Het weergeven van bijvoorbeeld zebrapaden en buslijnen zal de verkeersveiligheid ten goede komen.
Het doel van het onderzoek is meer precisie bij het bepalen van de locatie. De huidige condities voor locatiebepaling via het Global Positioning System (GPS) zijn 10 jaar geleden gecreĂ«erd, toen het interferentiesignaal (signaal ruis) werd uitgeschakeld door de Amerikaanse overheid. Het onderzoeksproject “Navigation Receiver Chipset for Personal Navigation with Applications and Increased Precision” (NAPA) gaat een stap verder: met behulp van een speciale ontvanger moeten voetgangers hun exacte positie tot op de meter nauwkeurig kunnen bepalen. Hierdoor is het eenvoudig om een zebrapad of oversteekplaats te vinden met behulp van gedetailleerde kaarten en het zorgt daarnaast voor een verbeterde veiligheid van voetgangers in het verkeer. In de toekomst moet de ontvanger ook toegang bieden tot de laatste informatie van bijvoorbeeld bijzondere bestemmingen (points of interests).
“Navigatieapparatuur is niet meer alleen voor in de auto en om van A naar B te rijden. Het wordt ook steeds meer gebruikt op de smartphone, om dat leuke winkelstraatje te vinden of om de snelste fietsroute uit te stippelen. Met uitkomsten van het onderzoeksproject kunnen we straks de volgende stap zetten in navigatie en mensen nog nauwkeuriger begeleiden naar hun eindbestemming”, aldus Mark Stadhouders, directeur Benelux bij Navigon.
Tot en met de zomer van 2013 werken experts van verschillende bedrijven samen aan het onderzoek. Het bedrijf IMST is de projectcoördinator en werkt samen met NAVIGON, NAVTEQ Duitsland, the Fraunhofer Institute for Integrated Circuits, NavCert GmbH en de Chair of Integrated Analogue Circuits bij de RWTH Aachen en de Universiteit Koblenz. Daarnaast neemt het Duitse Ministerie van Onderwijs en Onderzoek deel aan het project als onderdeel van de Duitse hightech strategie. Dit verloopt via het “KMU-innovativ IKT” programma en het onderzoek heeft een subsidie ontvangen van ongeveer €3,1 miljoen over een periode van drie jaar. “De samenwerking van experts uit verschillende industrieĂ«n maakt NAPA een bijzonder project van de toekomst”, zegt Frank Henkel, Hoofd integrated circuits and systems bij IMST, de projectcoördinator van NAPA. “De samenwerking maakt het mogelijk om de complexe onderdelen van het onderzoek op te lossen – van voetgangersnavigatie en informatie tot en met het maken van nog meer details in de kaarten.
De focus ligt op het ontwikkelen van een geschikte ontvanger, dat naast het huidige GPS signaal ook het signaal van Galileo kan verwerken. Het combineren van beide signalen maakt de betrouwbaarheid van het signaal groter en daarnaast neemt de precisie toe bij het bepalen van de locatie. Het is zelfs mogelijk om de plaats op de stoep waar de gebruiker loopt te bepalen. Dit is de basis voor het begeleiden van een gebruiker naar een oversteekplaats en vervolgens veilig te laten oversteken. De ontvanger is niet alleen voor navigatie: het moet ook in staat zijn om de laatste informatie te ontvangen. Zo kunnen voetgangers een bijzondere bestemming in de directe omgeving opzoeken en informatie opvragen zoals openingstijden, speciale kortingen en andere gegevens.
Naast de ontwikkeling van de ontvanger kijkt het project ook naar verbetering van kaartmateriaal en het integreren van additionele informatie over straten en voetpaden. Het weergeven van bijvoorbeeld zebrapaden en buslijnen zal de verkeersveiligheid ten goede komen.
Geen opmerkingen: