Veiligheid belangrijk voor auto van de toekomst
De auto van de toekomst heeft voor de overgrote meerderheid van de Europeanen één belangrijk kenmerk: veiligheid. Maar liefst 93 procent spreekt de verwachting uit dat de auto over 25 jaar maximale veiligheid zal bieden aan zijn passagiers. Onder Nederlanders ligt dit percentage op 88 procent. Dit blijkt uit de studie ‘De auto van morgen’, die AutoScout24 in samenwerking met GfK uitvoerde onder ruim 8.800 Europeanen uit zeven landen.
Vrijwel alle respondenten hebben daarnaast de verwachting dat auto’s in de komende 25 jaar een positieve invloed zullen hebben op de kwaliteit van het leven. Opvallend is dat zowel autobezitters als mensen die geen auto hebben dit van de auto van morgen verwachten.
Naast veiligheid worden vooral betaalbaarheid, comfort en milieuvriendelijkheid genoemd als belangrijke eigenschappen van de toekomstige auto. Betaalbare mobiliteit scoort bij 89 procent van de ondervraagden, comfort en duurzaamheid komen op een gedeelde derde plaats met elk 86 procent. Helemaal onderaan de lijst van wat een auto moet bieden, staat de auto als statussymbool. Slechts één derde van de Europeanen geeft aan dit belangrijk te vinden, in Nederland is dit zelfs maar een kwart.
Wanneer het gaat om specifieke functies die de auto van de toekomst moet hebben, komt entertainment op een laatste plaats. Zo is projecteren van Facebook-updates en films op de voorruit maar voor een minderheid interessant: 22 procent. Minder dan de helft heeft behoefte aan een digitale personal assistant die bijvoorbeeld een tafeltje kan reserveren bij een restaurant op de route.
Veiligheid daarentegen scoort ook bij de vraag om bepaalde functies weer hoog. 85 procent van de ondervraagden zou graag zien dat auto’s gevaar herkennen en automatisch ingrijpen. Een zogeheten eCall, waarbij hulpdiensten automatisch voorzien worden van belangrijke informatie tijdens een ongeluk, is voor 80 procent van de Europeanen een must.
Vrijwel alle respondenten hebben daarnaast de verwachting dat auto’s in de komende 25 jaar een positieve invloed zullen hebben op de kwaliteit van het leven. Opvallend is dat zowel autobezitters als mensen die geen auto hebben dit van de auto van morgen verwachten.
Naast veiligheid worden vooral betaalbaarheid, comfort en milieuvriendelijkheid genoemd als belangrijke eigenschappen van de toekomstige auto. Betaalbare mobiliteit scoort bij 89 procent van de ondervraagden, comfort en duurzaamheid komen op een gedeelde derde plaats met elk 86 procent. Helemaal onderaan de lijst van wat een auto moet bieden, staat de auto als statussymbool. Slechts één derde van de Europeanen geeft aan dit belangrijk te vinden, in Nederland is dit zelfs maar een kwart.
Wanneer het gaat om specifieke functies die de auto van de toekomst moet hebben, komt entertainment op een laatste plaats. Zo is projecteren van Facebook-updates en films op de voorruit maar voor een minderheid interessant: 22 procent. Minder dan de helft heeft behoefte aan een digitale personal assistant die bijvoorbeeld een tafeltje kan reserveren bij een restaurant op de route.
Veiligheid daarentegen scoort ook bij de vraag om bepaalde functies weer hoog. 85 procent van de ondervraagden zou graag zien dat auto’s gevaar herkennen en automatisch ingrijpen. Een zogeheten eCall, waarbij hulpdiensten automatisch voorzien worden van belangrijke informatie tijdens een ongeluk, is voor 80 procent van de Europeanen een must.
Geen opmerkingen: