Smartphonegebruik in het verkeer: bewustwording in plaats van beboeten
De Telegraaf repte gisteren in haar artikel 'Mailen achter het stuur hard aangepakt' over de risico's van smartphonegebruik in het verkeer, in het bijzonder door onervaren automobilisten. Een groot deel hiervan betreft jonge bestuurders. Het gebruik van een smartphone achter het stuur leidt de aandacht af van waar het om gaat: het verkeer. Door het versturen van berichten tijdens het autorijden is de kans op een ongeval maar liefst 23 keer zo groot, aldus een onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV, 2013). TeamAlert pakt dit probleem aan met een campagne die mikt op bewustwording en gedragsverandering onder jonge bestuurders.
Uit eigen onderzoek blijkt dat jonge bestuurders weten dat het gevaarlijk is om berichten te versturen tijdens het autorijden, maar de drang om de telefoon te pakken vaak te groot is. TeamAlert zet zich in om de sociale norm onder jongeren te veranderen zodat het normaal wordt om de smartphone links te laten liggen tijdens het autorijden.
Gelijktijdig met de landelijke campagne van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, toert TeamAlert met de campagne @TheWheel door het land. Bij bioscopen, indoor skibanen en andere locaties waar veel jongeren met de auto komen, staat een voorlichtingsteam om jonge bestuurders bewust te maken van de gevaren van het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden. Het team laat hen een deal met zichzelf sluiten: minimaal zeven dagen geen mobiele telefoon achter het stuur. De jongeren ontvangen hiervoor een gadget die hen helpt herinneren aan deze afspraak. Uit de psychologie is namelijk bekend dat gedrag sneller en duurzamer verandert door gewenst gedrag te belonen in plaats van ongewenst gedrag te bestraffen (SWOV, 2013).
Een week na het sluiten van de deal is aan honderd deelnemende jongeren gevraagd of zij zich aan de deal hebben kunnen houden. Ruim 75% gaf aan dat het gelukt is om de telefoon een week links te laten liggen. Het merendeel gaf zelfs aan de telefoon helemaal niet gemist te hebben en dat ze het voordeel inzien van een meer gefocuste autorit.
Ook in 2014 trekt TeamAlert weer met de @TheWheel campagne door het land. Ongeveer 20 locaties zullen worden aangedaan om nog meer deals te sluiten met jonge bestuurders. Deze campagne wordt onder andere uitgevoerd met subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Uit eigen onderzoek blijkt dat jonge bestuurders weten dat het gevaarlijk is om berichten te versturen tijdens het autorijden, maar de drang om de telefoon te pakken vaak te groot is. TeamAlert zet zich in om de sociale norm onder jongeren te veranderen zodat het normaal wordt om de smartphone links te laten liggen tijdens het autorijden.
Gelijktijdig met de landelijke campagne van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, toert TeamAlert met de campagne @TheWheel door het land. Bij bioscopen, indoor skibanen en andere locaties waar veel jongeren met de auto komen, staat een voorlichtingsteam om jonge bestuurders bewust te maken van de gevaren van het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden. Het team laat hen een deal met zichzelf sluiten: minimaal zeven dagen geen mobiele telefoon achter het stuur. De jongeren ontvangen hiervoor een gadget die hen helpt herinneren aan deze afspraak. Uit de psychologie is namelijk bekend dat gedrag sneller en duurzamer verandert door gewenst gedrag te belonen in plaats van ongewenst gedrag te bestraffen (SWOV, 2013).
Een week na het sluiten van de deal is aan honderd deelnemende jongeren gevraagd of zij zich aan de deal hebben kunnen houden. Ruim 75% gaf aan dat het gelukt is om de telefoon een week links te laten liggen. Het merendeel gaf zelfs aan de telefoon helemaal niet gemist te hebben en dat ze het voordeel inzien van een meer gefocuste autorit.
Ook in 2014 trekt TeamAlert weer met de @TheWheel campagne door het land. Ongeveer 20 locaties zullen worden aangedaan om nog meer deals te sluiten met jonge bestuurders. Deze campagne wordt onder andere uitgevoerd met subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Geen opmerkingen: