Zelfrijdende auto’s: de techniek is er klaar voor, nu de consument nog
Huib Stad van Marketing in Automotive en Remco Frerichs van Team Vier hebben op het MIE Event in Media Plaza Utrecht de uitkomsten gepresenteerd van het eerste Nederlandse marktonderzoek naar de zelfrijdende auto. Hieruit blijkt dat ondanks de mogelijkheden en veiligheid van de technologie, de consument nog huiverig is.
De vraag die bij het onderwerp van de zelfrijdende auto opkomt, is of deze ook daadwerkelijk een grote impact gaat hebben. Experts verwachten dat zelfrijdende auto’s in de maatschappij een omwenteling te weeg gaan brengen. Zijn er in de toekomst nog wel taxi- en buschauffeurs nodig? De technologie van autonomous driving wordt in dezelfde lijn geplaatst als mobiel internet, DNA onderzoek en 3D printing.
Maar hoe staat de consument tegenover de zelfrijdende auto? Uit het onderzoek van STAD en Team Vier onder 518 Nederlanders blijkt dat de consument grotendeels positief tegenover de zelfrijdende auto staat en deze associeert met innovatie. Echter, 70% van de ondervraagden zegt toch graag zelf de controle te willen hebben met autorijden en ziet zichzelf niet zo snel in een volledig zelfrijdende auto de weg op gaan. Slechts 4% van de ondervraagden geeft aan 100% zeker een zelfrijdende auto aan te schaffen wanneer deze hetzelfde kost als een traditionele auto van hun merk van voorkeur.
Zal de schatting van IHS research, dat in 2035 wereldwijd 1 op de 6 nieuw-verkochte auto’s zelfrijdend is, worden gehaald? Ondanks de technologie en verschillende automerken, die claimen als eerste met een 100% zelfrijdende auto te komen, hangt de adaptie af van de consument. Uit het onderzoek van STAD en Team Vier kan geconcludeerd worden dat deze graag zelf de controle wil houden en dat de overgrote meerderheid op dit moment niet voor een zelfrijdende auto zou kiezen.
De vraag die bij het onderwerp van de zelfrijdende auto opkomt, is of deze ook daadwerkelijk een grote impact gaat hebben. Experts verwachten dat zelfrijdende auto’s in de maatschappij een omwenteling te weeg gaan brengen. Zijn er in de toekomst nog wel taxi- en buschauffeurs nodig? De technologie van autonomous driving wordt in dezelfde lijn geplaatst als mobiel internet, DNA onderzoek en 3D printing.
Maar hoe staat de consument tegenover de zelfrijdende auto? Uit het onderzoek van STAD en Team Vier onder 518 Nederlanders blijkt dat de consument grotendeels positief tegenover de zelfrijdende auto staat en deze associeert met innovatie. Echter, 70% van de ondervraagden zegt toch graag zelf de controle te willen hebben met autorijden en ziet zichzelf niet zo snel in een volledig zelfrijdende auto de weg op gaan. Slechts 4% van de ondervraagden geeft aan 100% zeker een zelfrijdende auto aan te schaffen wanneer deze hetzelfde kost als een traditionele auto van hun merk van voorkeur.
Zal de schatting van IHS research, dat in 2035 wereldwijd 1 op de 6 nieuw-verkochte auto’s zelfrijdend is, worden gehaald? Ondanks de technologie en verschillende automerken, die claimen als eerste met een 100% zelfrijdende auto te komen, hangt de adaptie af van de consument. Uit het onderzoek van STAD en Team Vier kan geconcludeerd worden dat deze graag zelf de controle wil houden en dat de overgrote meerderheid op dit moment niet voor een zelfrijdende auto zou kiezen.
Geen opmerkingen: