Europa’s meest innovatieve kruispunt komt in Helmond
Op de Automotive Campus in Helmond wordt gewerkt aan ‘het meest innovatieve kruispunt van Europa’, uitgerust met de laatste technologieën op het gebied van verkeersveiligheid. Daar wil TNO aantonen hoe ongevallen met fietsers in veel gevallen zijn te voorkomen.
Fietsers zijn bovengemiddeld vaak (dodelijk) slachtoffer in het verkeer. Nu, na de zomervakantie, lopen kinderen die weer naar school gaan in dit opzicht extra risico. Daarom zijn ze er weer: de spandoeken van Veilig Verkeer Nederland langs de weg met 'De scholen zijn weer begonnen', Ze moeten automobilisten aanmoedigen rekening te houden met deze (vaak nieuwe) medeweggebruikers.
TNO trekt zich de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers aan en onderzoekt of bepaalde slimme systemen de automobilist kunnen helpen nog beter rekening te houden met fietsers en voetgangers. Begin 2015 gaat TNO de ontwikkelde systemen toetsen in de praktijk, in een realistische omgeving: een echt kruispunt in Helmond. Het ligt voor de hand dat ook leerlingen van een nabije school aan de testen mee zullen doen.
TNO ontwikkelt een systeem dat verkeersdeelnemers zoals fietsers betrouwbaar detecteert, volgt en voorspelt. Een intelligent systeem in een auto, op een fiets en langs de weg, die de positie, snelheid en richting van de fietser tijdig oppakt en er een voorspelling aan koppelt, zodat de bestuurder op het juiste moment kan reageren. De huidige actieve systemen voor automatisch remmen die al in sommige auto’s zitten, zijn beperkt qua bereik en zichtlijnen. Ze kunnen maximaal twee seconden vooruit kijken, waardoor de mogelijkheden om dan nog een crash met een fiets te vermijden beperkt zijn. Ook een fietser die buiten het zicht van de sensor(en) - bijvoorbeeld van achter een vrachtauto – over gaat steken, wordt niet of te laat gedetecteerd. Als je werkelijk naar nul verkeersdoden wilt, moet je verder vooruit kunnen kijken. Dat kan met het door TNO ontwikkelde slimme systeem waarbij voertuigen onderling verbonden zijn.
Of een dergelijk innovatief systeem dat de automobilist waarschuwt voor een nog niet zichtbare fietser uit een zijstraat inderdaad bijdraagt aan de verkeersveiligheid, is nog niet getoetst. Het zou best kunnen zijn dat de automobilist juist wordt afgeleid door het waarschuwingssignaal en zijn reactie vertraagt. Om onder andere dat te kunnen testen verschijnt er in Helmond ‘het meest innovatieve kruispunt van Europa’, uitgerust met de laatste technologieën. Daar wil TNO begin 2015 aantonen hoe ongevallen met fietsers in veel gevallen zijn te voorkomen.
Fietsers zijn bovengemiddeld vaak (dodelijk) slachtoffer in het verkeer. Nu, na de zomervakantie, lopen kinderen die weer naar school gaan in dit opzicht extra risico. Daarom zijn ze er weer: de spandoeken van Veilig Verkeer Nederland langs de weg met 'De scholen zijn weer begonnen', Ze moeten automobilisten aanmoedigen rekening te houden met deze (vaak nieuwe) medeweggebruikers.
TNO trekt zich de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers aan en onderzoekt of bepaalde slimme systemen de automobilist kunnen helpen nog beter rekening te houden met fietsers en voetgangers. Begin 2015 gaat TNO de ontwikkelde systemen toetsen in de praktijk, in een realistische omgeving: een echt kruispunt in Helmond. Het ligt voor de hand dat ook leerlingen van een nabije school aan de testen mee zullen doen.
TNO ontwikkelt een systeem dat verkeersdeelnemers zoals fietsers betrouwbaar detecteert, volgt en voorspelt. Een intelligent systeem in een auto, op een fiets en langs de weg, die de positie, snelheid en richting van de fietser tijdig oppakt en er een voorspelling aan koppelt, zodat de bestuurder op het juiste moment kan reageren. De huidige actieve systemen voor automatisch remmen die al in sommige auto’s zitten, zijn beperkt qua bereik en zichtlijnen. Ze kunnen maximaal twee seconden vooruit kijken, waardoor de mogelijkheden om dan nog een crash met een fiets te vermijden beperkt zijn. Ook een fietser die buiten het zicht van de sensor(en) - bijvoorbeeld van achter een vrachtauto – over gaat steken, wordt niet of te laat gedetecteerd. Als je werkelijk naar nul verkeersdoden wilt, moet je verder vooruit kunnen kijken. Dat kan met het door TNO ontwikkelde slimme systeem waarbij voertuigen onderling verbonden zijn.
Of een dergelijk innovatief systeem dat de automobilist waarschuwt voor een nog niet zichtbare fietser uit een zijstraat inderdaad bijdraagt aan de verkeersveiligheid, is nog niet getoetst. Het zou best kunnen zijn dat de automobilist juist wordt afgeleid door het waarschuwingssignaal en zijn reactie vertraagt. Om onder andere dat te kunnen testen verschijnt er in Helmond ‘het meest innovatieve kruispunt van Europa’, uitgerust met de laatste technologieën. Daar wil TNO begin 2015 aantonen hoe ongevallen met fietsers in veel gevallen zijn te voorkomen.
Geen opmerkingen: