Delfts onderzoek naar zelfrijdende auto
Dr.ir. Riender Happee leidt een Delfts mobiliteitsproject: Standardized Self-diagnostic Sensing Systems for Highly Automated Driving. In de automotive industrie wordt momenteel in het bijzonder gekeken naar Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) voor het voorkomen van ongelukken. Het ultieme doel is een hoge mate van geautomatiseerd rijden, waarbij het voertuig de controle over neemt, althans gedurende een deel van de tijd. Een dergelijk systeem moet uiteraard gegarandeerd veilig werken.
En daarvoor moeten de ADAS-sensoren en -systemen weten hoe goed zij functioneren (quality-of-service). Kunnen de sensoren nog steeds het verkeer zien als het bijvoorbeeld sneeuwt? Kunnen de sensoren samen een betrouwbaar en accuraat genoeg beeld van de omgeving vormen, zodat ze goed kunnen adviseren over een veilige snelheid en richting? Dit project richt zich onder meer op de kritische factoren bij radar- en optische sensoren voor geautomatiseerd rijden.
En daarvoor moeten de ADAS-sensoren en -systemen weten hoe goed zij functioneren (quality-of-service). Kunnen de sensoren nog steeds het verkeer zien als het bijvoorbeeld sneeuwt? Kunnen de sensoren samen een betrouwbaar en accuraat genoeg beeld van de omgeving vormen, zodat ze goed kunnen adviseren over een veilige snelheid en richting? Dit project richt zich onder meer op de kritische factoren bij radar- en optische sensoren voor geautomatiseerd rijden.
Geen opmerkingen: