Minister Schultz start testfase zelfrijdende voertuigen WEpods
Het zelfrijdende voertuig, de WEpod, rijdt op de Wageningen Campus. Bij een succesvolle testfase breidt de route van het voertuig zich stapsgewijs verder uit, over de KennisAs, naar intercitystation Ede-Wageningen. Gelderland is daarmee de eerste regio waar zelfrijdende voertuigen voor langere tijd op de openbare weg gaan rijden gemixt met ander verkeer.
Op 28 januari 2016 heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) het startschot gegeven voor de testfase van de WEpods. Naast de ontwikkeling van de techniek in en om het voertuig zelf wordt er in deze testfase ook gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van certificering, verzekering, aansprakelijkheid, gedrag van mensen, wegbeheer en inrichting en wetgeving. Onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden werken samen aan deze kennisontwikkeling op allerlei vlakken.
De provincie Gelderland, initiatiefnemer van de pilot, geeft hiermee aan dat er serieus werk wordt gemaakt van haar ambities voor nieuwe, flexibele, duurzame en sociale mobiliteit. Gedeputeerde Conny Bieze: 'Mensen zullen altijd willen blijven reizen. Alleen de manier waarop gaat veranderen. Dat is zeker. Door deze pilot kunnen we de toekomst helpen vormen. Dit initiatief draagt bij aan het ontstaan van nieuwe vormen van openbaar vervoer. Deze innovatieve aanpak past naadloos bij de innovatie Regio Food Valley.'
De WEpods gaan op de openbare weg rijden tussen het ‘normale’ verkeer en hebben geen bestuurder. Een 'controlroom' houdt toezicht op het voertuig en op de veiligheid, maar neemt het stuur niet over. Vooralsnog is er ook een steward in het voertuig die de gasten begeleidt. De WEpods rijden op een vast traject en vervoeren mensen op de Campus van Wageningen UR en passagiers van de Universiteit naar station Ede-Wageningen. Het systeem kan op termijn uitbreiden naar meer trajecten en naar andere regio’s in Nederland. Zo kan het systeem leiden tot een kwaliteitssprong naar een meer flexibel openbaar vervoer.
Op 28 januari 2016 heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) het startschot gegeven voor de testfase van de WEpods. Naast de ontwikkeling van de techniek in en om het voertuig zelf wordt er in deze testfase ook gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van certificering, verzekering, aansprakelijkheid, gedrag van mensen, wegbeheer en inrichting en wetgeving. Onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden werken samen aan deze kennisontwikkeling op allerlei vlakken.
De provincie Gelderland, initiatiefnemer van de pilot, geeft hiermee aan dat er serieus werk wordt gemaakt van haar ambities voor nieuwe, flexibele, duurzame en sociale mobiliteit. Gedeputeerde Conny Bieze: 'Mensen zullen altijd willen blijven reizen. Alleen de manier waarop gaat veranderen. Dat is zeker. Door deze pilot kunnen we de toekomst helpen vormen. Dit initiatief draagt bij aan het ontstaan van nieuwe vormen van openbaar vervoer. Deze innovatieve aanpak past naadloos bij de innovatie Regio Food Valley.'
De WEpods gaan op de openbare weg rijden tussen het ‘normale’ verkeer en hebben geen bestuurder. Een 'controlroom' houdt toezicht op het voertuig en op de veiligheid, maar neemt het stuur niet over. Vooralsnog is er ook een steward in het voertuig die de gasten begeleidt. De WEpods rijden op een vast traject en vervoeren mensen op de Campus van Wageningen UR en passagiers van de Universiteit naar station Ede-Wageningen. Het systeem kan op termijn uitbreiden naar meer trajecten en naar andere regio’s in Nederland. Zo kan het systeem leiden tot een kwaliteitssprong naar een meer flexibel openbaar vervoer.
Geen opmerkingen: