Ringwegen van de toekomst
Elektrische auto’s die opgeladen moeten worden en oproepbare autonome auto’s om je van A naar B te brengen. Hoe ga je in de ruimtelijke inrichting om met deze toekomstige uitdagingen? Hoe zien de Nederlandse wegen en ruimtelijke omgeving er in 2030 uit? Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) en TU Delft gingen vanaf februari 2016 aan de slag met een ontwerpstudie waarbij ontwerpteams en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Utrecht om een vijftal ringweglocaties bij de steden te bekijken. De visies worden gepresenteerd op woensdag 15 februari bij de TU Delft in de vorm van het boek ‘Snelweg x Stad’.
Om gericht aanbevelingen te doen voor de toekomst zijn enkele expertmeetings georganiseerd voor de ontwerpteams en betrokken studenten. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) presenteerde een scenariostudie voor zelfrijdende auto’s. Binnen de TU Delft is Dimitris Milakis van de faculteit Civiele Techniek bezig met onderzoek naar de mogelijke effecten hiervan op vervoerskeuze, wegcapaciteit en autobezit. Riender Happee van de Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen richt zich in zijn onderzoek naar autonoom rijden op camera’s en sensoren, mens-machine interactie en de interactie tussen automatische voertuigen en kwetsbare weggebruikers. Hans de Boer: “Met behulp van deze wetenschappelijke inzichten, de kennis van de bureaus, en de kennis van betrokken gemeenten en regionale vestigingen van Rijkswaterstaat over de snelweg in de stedelijke context, komen er al snel interessante ideeën naar voren. Zo kun je bijvoorbeeld autonome auto’s parkeren onder een verhoogde weg (een weg op palen) en kunnen elektrische auto’s opgeladen worden binnen transferia. Deze zullen in de toekomst veel intensiever functioneren als verkeersknooppunt waar je snel van bijvoorbeeld de autonome auto overstapt op de autonome busje, zoals een WEpod.”
Om gericht aanbevelingen te doen voor de toekomst zijn enkele expertmeetings georganiseerd voor de ontwerpteams en betrokken studenten. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) presenteerde een scenariostudie voor zelfrijdende auto’s. Binnen de TU Delft is Dimitris Milakis van de faculteit Civiele Techniek bezig met onderzoek naar de mogelijke effecten hiervan op vervoerskeuze, wegcapaciteit en autobezit. Riender Happee van de Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen richt zich in zijn onderzoek naar autonoom rijden op camera’s en sensoren, mens-machine interactie en de interactie tussen automatische voertuigen en kwetsbare weggebruikers. Hans de Boer: “Met behulp van deze wetenschappelijke inzichten, de kennis van de bureaus, en de kennis van betrokken gemeenten en regionale vestigingen van Rijkswaterstaat over de snelweg in de stedelijke context, komen er al snel interessante ideeën naar voren. Zo kun je bijvoorbeeld autonome auto’s parkeren onder een verhoogde weg (een weg op palen) en kunnen elektrische auto’s opgeladen worden binnen transferia. Deze zullen in de toekomst veel intensiever functioneren als verkeersknooppunt waar je snel van bijvoorbeeld de autonome auto overstapt op de autonome busje, zoals een WEpod.”
Geen opmerkingen: