UT-onderzoekers meten kwaliteit van wegen met smartphones
Onderzoekers aan de Universiteit Twente hebben een systeem ontworpen om de kwaliteit van wegen te meten met smartphones. Hiermee krijgen wegbeheerders op een goedkopere manier een eerder en beter inzicht in de kwaliteit van de wegen dan met de huidige meetmethodes.
Een slecht wegdek leidt vaker tot ongelukken. In Nederland leidt schade aan wegen elk jaar tot vele kostbare schadeclaims voor de wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat en overlast voor de weggebruiker. Slecht wegdek en spoedreparaties leiden tot files, waardoor vertragingen en vervuiling toenemen.
Meten aan de kwaliteit van wegen gebeurt nu met speciale trucks met meetapparatuur. Deze trucks rijden eens in de een of twee jaar over geselecteerde wegtrajecten om de wegkwaliteit te meten. Seraj gebruikt de sensoren die standaard in smartphones zitten om de kwaliteit van de wegen te meten, analyseren, en te kwantificeren. Hij heeft hiertoe een speciale app ontwikkeld voor een smartphone waarin deze algoritmes en signaal-processingstechnieken de ruwe data - vol met ruis en onnauwkeurigheden - omzet in specifieke kenmerken van een bepaald wegsegment. Deze data wordt vervolgens via methoden uit de kunstmatige intelligentie samengevoegd, en verwerkt tot bruikbare en betrouwbare data. Zijn systeem is al getest op een aantal trajecten en wegen in diverse gebieden in Nederland, onder andere in een samenwerking met PostNL en TAUW. De resultaten zijn vrijwel identiek aan de resultaten van de huidige methodes.
Promovendus ir. Seraj: “Zodra er een kleine beschadiging aan het wegdek is moet je dat eigenlijk direct herstellen om verdere beschadiging te voorkomen, en daarmee dus verdere verstoringen en veel geld te besparen. De kosten van vroegtijdig schadeherstel aan wegen zijn ongeveer de helft van de kosten bij wat gevorderde schade. Bij vergevorderde schade lopen de kosten op tot een tienvoud.” De methode is ook geschikt om de kwaliteit van bijvoorbeeld rails te monitoren. Promotor prof. dr. Paul Havinga: “We zijn meegereden met een speciale meettrein van Strukton Rail en ook hierbij was onze data ook vrijwel identiek.”
Het toepassen van het systeem lijkt een interessante nieuwe methode voor weginspectie, die diverse voordelen biedt, zoals meer continuïteit in het vergaren van de gegevens, minder verkeershinder, minder kosten, verlichten van de taken van de weginspecteurs en een veiliger weg. Havinga voegt daaraan toe: “In Nederland, maar zeker ook in Duitsland zijn wegbeheerders bijzonder geïnteresseerd. Daar meten ze nu maar één keer per vier jaar de kwaliteit van de wegen, dat merk je wel als je er rijdt.”
Een slecht wegdek leidt vaker tot ongelukken. In Nederland leidt schade aan wegen elk jaar tot vele kostbare schadeclaims voor de wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat en overlast voor de weggebruiker. Slecht wegdek en spoedreparaties leiden tot files, waardoor vertragingen en vervuiling toenemen.
Meten aan de kwaliteit van wegen gebeurt nu met speciale trucks met meetapparatuur. Deze trucks rijden eens in de een of twee jaar over geselecteerde wegtrajecten om de wegkwaliteit te meten. Seraj gebruikt de sensoren die standaard in smartphones zitten om de kwaliteit van de wegen te meten, analyseren, en te kwantificeren. Hij heeft hiertoe een speciale app ontwikkeld voor een smartphone waarin deze algoritmes en signaal-processingstechnieken de ruwe data - vol met ruis en onnauwkeurigheden - omzet in specifieke kenmerken van een bepaald wegsegment. Deze data wordt vervolgens via methoden uit de kunstmatige intelligentie samengevoegd, en verwerkt tot bruikbare en betrouwbare data. Zijn systeem is al getest op een aantal trajecten en wegen in diverse gebieden in Nederland, onder andere in een samenwerking met PostNL en TAUW. De resultaten zijn vrijwel identiek aan de resultaten van de huidige methodes.
Promovendus ir. Seraj: “Zodra er een kleine beschadiging aan het wegdek is moet je dat eigenlijk direct herstellen om verdere beschadiging te voorkomen, en daarmee dus verdere verstoringen en veel geld te besparen. De kosten van vroegtijdig schadeherstel aan wegen zijn ongeveer de helft van de kosten bij wat gevorderde schade. Bij vergevorderde schade lopen de kosten op tot een tienvoud.” De methode is ook geschikt om de kwaliteit van bijvoorbeeld rails te monitoren. Promotor prof. dr. Paul Havinga: “We zijn meegereden met een speciale meettrein van Strukton Rail en ook hierbij was onze data ook vrijwel identiek.”
Het toepassen van het systeem lijkt een interessante nieuwe methode voor weginspectie, die diverse voordelen biedt, zoals meer continuïteit in het vergaren van de gegevens, minder verkeershinder, minder kosten, verlichten van de taken van de weginspecteurs en een veiliger weg. Havinga voegt daaraan toe: “In Nederland, maar zeker ook in Duitsland zijn wegbeheerders bijzonder geïnteresseerd. Daar meten ze nu maar één keer per vier jaar de kwaliteit van de wegen, dat merk je wel als je er rijdt.”
Geen opmerkingen: