Flitsmeister verhoogt verkeersveiligheid door informatie matrixborden
Na een intensieve voorbereiding met het ministerie, Rijkswaterstaat en Be-Mobile in het kader van Talking Traffic, is de informatie van matrixborden nu landelijk beschikbaar voor de gebruikers van de app van Flitsmeister. Dit biedt een oplossing voor twee problemen.
(Dynamische) rode kruizen en maximumsnelheden boven de weg informeren automobilisten en zij horen hun rijgedrag aan te passen aan de situatie ter plekke op dat moment. Beginnende files worden vermeden en wegwerkers kunnen veilig te werk gaan. De rode kruizen boven de rijstroken worden echter tot wel 250.000 keer per jaar genegeerd door automobilisten; dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Daarnaast worden de snelheden boven de weg ervaren als adviessnelheden terwijl het toch echt wettelijke maximumsnelheden zijn. En die maximumsnelheden zijn er juist ook vanwege de veiligheid.
Een spitsstrook wordt geopend wanneer het te druk is op de weg. Als automobilisten hier vroegtijdig op reageren, ontstaan er minder files. Veel weggebruikers blijven echter op de standaard rijstroken rijden als de spitsstrook open staat, bijvoorbeeld omdat zij niet over de doorgetrokken streep durven te rijden. Anderen snappen wel wat de bedoeling is, maar zien het nut niet in van het gebruiken van de spitsstrook waardoor de weg alsnog niet goed benut wordt of handelen niet naar de aangeven maximumsnelheid.
Ondanks dat rode kruizen vaak genegeerd worden, geeft 83% in een onderzoek aan dat rode kruizen duidelijk zijn. 12,5% weet niet hoe hard je mag rijden als een spitsstrook open/dicht is en daarbij ergert 24% zich aan anderen die de verkeerde snelheid hanteren. Ook is het voor 10,8% niet duidelijk dat snelheden op matrixborden gelden als maximumsnelheid.
(Dynamische) rode kruizen en maximumsnelheden boven de weg informeren automobilisten en zij horen hun rijgedrag aan te passen aan de situatie ter plekke op dat moment. Beginnende files worden vermeden en wegwerkers kunnen veilig te werk gaan. De rode kruizen boven de rijstroken worden echter tot wel 250.000 keer per jaar genegeerd door automobilisten; dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Daarnaast worden de snelheden boven de weg ervaren als adviessnelheden terwijl het toch echt wettelijke maximumsnelheden zijn. En die maximumsnelheden zijn er juist ook vanwege de veiligheid.
Een spitsstrook wordt geopend wanneer het te druk is op de weg. Als automobilisten hier vroegtijdig op reageren, ontstaan er minder files. Veel weggebruikers blijven echter op de standaard rijstroken rijden als de spitsstrook open staat, bijvoorbeeld omdat zij niet over de doorgetrokken streep durven te rijden. Anderen snappen wel wat de bedoeling is, maar zien het nut niet in van het gebruiken van de spitsstrook waardoor de weg alsnog niet goed benut wordt of handelen niet naar de aangeven maximumsnelheid.
Ondanks dat rode kruizen vaak genegeerd worden, geeft 83% in een onderzoek aan dat rode kruizen duidelijk zijn. 12,5% weet niet hoe hard je mag rijden als een spitsstrook open/dicht is en daarbij ergert 24% zich aan anderen die de verkeerde snelheid hanteren. Ook is het voor 10,8% niet duidelijk dat snelheden op matrixborden gelden als maximumsnelheid.
Geen opmerkingen: