Ads Top

'Slimme verkeerslichten maken sneller en schoner vrachtverkeer mogelijk'

De intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s), ofwel ‘slimme verkeerslichten’, verschijnen op steeds meer plekken in Nederland. Zo ook op de N201 in de provincie Utrecht, waar al in 2019 slimme verkeerslichten werden geplaatst.

Om het vrachtverkeer op deze drukke doorgangsroute beter te kunnen faciliteren en de effecten van de iVRI’s te kunnen meten, organiseerde Goedopweg een proef met transportbedrijf Brouwer Transport B.V. Het onafhankelijk evaluatierapport toont aan dat de reistijd door de iVRI’s korter wordt. Ook neemt de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik af, omdat het vrachtverkeer minder vaak hoeft af te remmen en op te trekken.

iVRI’s dragen bij aan de verkeersveiligheid, aan duurzaamheidsdoelstellingen en aan de doorstroming van het verkeer in Nederland. Ze kunnen onderling communiceren en inspelen op de actuele verkeersdrukte. Aankomend verkeer dat voorzien is van een speciale app, wordt door de iVRI herkend. Indien de situatie het toe laat, kan het voertuig voorrang krijgen.

Transportbedrijf Brouwer Transport B.V. stelde een aantal vrachtwagens beschikbaar om de resultaten te kunnen meten. Het traject van de pilot is gelegen op de N201. Over een lengte van ruim 14 kilometer zijn daar 9 iVRI’s geplaatst. De resultaten hebben betrekking op het lokaal vrachtverkeer van en naar Mijdrecht en zijn gedurende een periode van 6 weken vóór de coronacrisis gemeten. De vrachtwagens van Brouwer Transport B.V. werden uitgerust met een app die ontwikkeld is door de firma Dynniq. Via deze app, genaamd ‘Dynniq GreenFlow for Trucks’ kunnen de vrachtwagens met het slimme verkeerslicht communiceren.

Uit het onafhankelijk evaluatieonderzoek blijkt dat de vrachtwagens die van de applicatie zijn voorzien, een gemiddelde reistijdwinst van 14 procent boeken op de route van en naar Mijdrecht. De vrachtwagens krijgen – als de verkeerssituatie het toe laat – vaker en eerder groen licht, waardoor ze ten opzichte van de reguliere situatie minder hoeven af te remmen en op te trekken. Dit levert naast de genoemde reistijdwinst ook minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot op, en zorgt bovendien voor minder geluidsoverlast en een verbetering van de doorstroming van het verkeer.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.