Data uit voertuigen om de verkeersveiligheid te verbeteren
Door anoniem data uit tienduizenden auto’s van Mercedes-Benz te gebruiken, weten wegbeheerders sneller wat de kwaliteit van hun weg is. Sensoren in deze auto’s kunnen anoniem doorgeven waar het bijvoorbeeld glad is, gaten in de weg zitten of waar zich mogelijk onveilige verkeerssituaties voordoen. Deze informatie, uit het project Road Monitor (ROMO), helpt wegbeheerders zoals de provincie Noord-Holland de verkeersveiligheid verbeteren.
Slimme rijhulpsystemen in auto’s registeren bijvoorbeeld als er heel hard wordt geremd, hevige neerslag valt of waarschuwingslichten aan staan. Dat kan een signaal zijn voor een onveilige situatie of weginrichting. Door deze informatie krijgt de provincie continu een actueel beeld van de status van de weg waardoor het mogelijk wordt sneller te anticiperen dan met reguliere inspectierondes die een paar keer per jaar plaatsvinden. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede.
Op dit moment wordt gekeken hoe betrouwbaar de informatie uit de auto’s is, op welke manier de data geïnterpreteerd kan worden en of er eventueel aanvullende informatie nodig is om de voertuigdata te gebruiken.
Eigenaren van een Mercedes moeten eerst toestemming geven voordat de data uit hun auto gedeeld kan worden met de wegbeheerders. Daarnaast is de data anoniem waardoor niet zichtbaar is uit welk voertuig de data afkomstig is. De verzamelde data wordt vervolgens gecombineerd met openbare informatie over het weer en de verkeersongevallen.
Slimme rijhulpsystemen in auto’s registeren bijvoorbeeld als er heel hard wordt geremd, hevige neerslag valt of waarschuwingslichten aan staan. Dat kan een signaal zijn voor een onveilige situatie of weginrichting. Door deze informatie krijgt de provincie continu een actueel beeld van de status van de weg waardoor het mogelijk wordt sneller te anticiperen dan met reguliere inspectierondes die een paar keer per jaar plaatsvinden. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede.
Op dit moment wordt gekeken hoe betrouwbaar de informatie uit de auto’s is, op welke manier de data geïnterpreteerd kan worden en of er eventueel aanvullende informatie nodig is om de voertuigdata te gebruiken.
Eigenaren van een Mercedes moeten eerst toestemming geven voordat de data uit hun auto gedeeld kan worden met de wegbeheerders. Daarnaast is de data anoniem waardoor niet zichtbaar is uit welk voertuig de data afkomstig is. De verzamelde data wordt vervolgens gecombineerd met openbare informatie over het weer en de verkeersongevallen.
Geen opmerkingen: