Dynamische maximumsnelheden: sneller als het kan
Een betere doorstroming, kortere files, meer veiligheid, minder milieubelasting. En meer begrip bij de automobilist. Dat waren de uitgangspunten bij het instellen van dynamische maximumsnelheden op verschillende snelwegen.
Ook op de `Ruit van Rotterdam' gaat binnen een pilotproject een dynamische maximumsnelheid gelden. Deze ruit, die bestaat uit de snelwegen A13, A20, A16 A15, vormt een zeer drukbereden stuk infrastructuur in Nederland. Om de nodige technologische aanpassingen te doen, zal binnen zeer korte tijd, met zo min mogelijk hinder, gewerkt moeten worden. Imtech (Peek) speelt een cruciale rol in het project.
`Het klinkt soms makkelijker dan het is', vertelt Andy Berkouwer, key account manager van Peek Traffic.`Want je zet toch gewoon een andere maximumsnelheid op de bekende matrixborden boven de snelweg? De praktijk is weerbarstiger. Want bij dit project maakt Rijkswaterstaat gebruik van een nieuwe led-technologie. En dat heeft weer grote gevolgen voor de handhaving van de maximumsnelheid.
Bij de `oude' matrix-borden zit namelijk een signaal dat is gekoppeld aan de lamp die hoort bij een bepaalde maximumsnelheid, bijvoorbeeld de lamp die aangeeft dat je 80 mag. Rijdt iemand te snel, bijvoorbeeld 100, dan wordt dat via dit signaal geregistreerd en doorgegeven aan het trajecten controle-systeem. Dit systeem handhaaft dus de op dat moment aangegeven maximum snelheid. De bewijslast is simpel: op dat moment brandde die `80' lamp, dus de bestuurder mocht geen 100 rijden. Met led is dat heel anders, omdat het cijfer '80' wordt opgebouwd uit verschillende kleinere led lampjes, die ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld 100. Dan is de bewijslast dus moeilijker te geven. Daarom moet er een juridisch waterdichte software-oplossing komen die dezelfde bewijslast oplevert. Peek Traffic heeft die kennis in huis en schrijft deze software met de nieuwe functionaliteit.
Behalve de nieuwe software moet er nog heel wat meer gebeuren. Zo moeten 135 wegkantsystemen vervangen worden (de bekende `grijze kastjes' naast de portalen boven de weg, waar alle wegtechnologie-systemen in zitten), 660 led signaalgevers en 55 detectorstations aangebracht worden. Berkouwer: `Daarnaast moeten alle systemen via glasvezel verbonden worden met de verkeerscentrale Zuidwest Nederland, waar de monitoring van alle verkeersge-gevens plaatsvindt. Dit alles moet binnen drie maanden startend in augustus, zonder dat het verkeershinder veroorzaakt. Een pittige klus dus.'
`Nu we in staat zijn om volgens de nieuwe technologie norm software te leveren voor de wegkantsystemen, hopen we daar een concurrentievoordeel uit te halen. We zijn namelijk op dit moment de eerste marktpartij die dit aan Rijkswaterstaat levert. Ook voor onze collega's in Zweden, dat met dezelfde normen werkt, als Rijkswaterstaat, kan dit interessant zijn. Daarom zijn we met hen in gesprek over hoe we dit verder kunnen benutten.
Ook op de `Ruit van Rotterdam' gaat binnen een pilotproject een dynamische maximumsnelheid gelden. Deze ruit, die bestaat uit de snelwegen A13, A20, A16 A15, vormt een zeer drukbereden stuk infrastructuur in Nederland. Om de nodige technologische aanpassingen te doen, zal binnen zeer korte tijd, met zo min mogelijk hinder, gewerkt moeten worden. Imtech (Peek) speelt een cruciale rol in het project.
`Het klinkt soms makkelijker dan het is', vertelt Andy Berkouwer, key account manager van Peek Traffic.`Want je zet toch gewoon een andere maximumsnelheid op de bekende matrixborden boven de snelweg? De praktijk is weerbarstiger. Want bij dit project maakt Rijkswaterstaat gebruik van een nieuwe led-technologie. En dat heeft weer grote gevolgen voor de handhaving van de maximumsnelheid.
Bij de `oude' matrix-borden zit namelijk een signaal dat is gekoppeld aan de lamp die hoort bij een bepaalde maximumsnelheid, bijvoorbeeld de lamp die aangeeft dat je 80 mag. Rijdt iemand te snel, bijvoorbeeld 100, dan wordt dat via dit signaal geregistreerd en doorgegeven aan het trajecten controle-systeem. Dit systeem handhaaft dus de op dat moment aangegeven maximum snelheid. De bewijslast is simpel: op dat moment brandde die `80' lamp, dus de bestuurder mocht geen 100 rijden. Met led is dat heel anders, omdat het cijfer '80' wordt opgebouwd uit verschillende kleinere led lampjes, die ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld 100. Dan is de bewijslast dus moeilijker te geven. Daarom moet er een juridisch waterdichte software-oplossing komen die dezelfde bewijslast oplevert. Peek Traffic heeft die kennis in huis en schrijft deze software met de nieuwe functionaliteit.
Behalve de nieuwe software moet er nog heel wat meer gebeuren. Zo moeten 135 wegkantsystemen vervangen worden (de bekende `grijze kastjes' naast de portalen boven de weg, waar alle wegtechnologie-systemen in zitten), 660 led signaalgevers en 55 detectorstations aangebracht worden. Berkouwer: `Daarnaast moeten alle systemen via glasvezel verbonden worden met de verkeerscentrale Zuidwest Nederland, waar de monitoring van alle verkeersge-gevens plaatsvindt. Dit alles moet binnen drie maanden startend in augustus, zonder dat het verkeershinder veroorzaakt. Een pittige klus dus.'
`Nu we in staat zijn om volgens de nieuwe technologie norm software te leveren voor de wegkantsystemen, hopen we daar een concurrentievoordeel uit te halen. We zijn namelijk op dit moment de eerste marktpartij die dit aan Rijkswaterstaat levert. Ook voor onze collega's in Zweden, dat met dezelfde normen werkt, als Rijkswaterstaat, kan dit interessant zijn. Daarom zijn we met hen in gesprek over hoe we dit verder kunnen benutten.
Geen opmerkingen: