Ads Top

Inbreker localiseert zijn slachtoffers via Facebook

Facebook vraagt wat je bezighoudt, Twitter wil weten wat je aan het doen bent. Geolocatie-diensten, die op dit moment erg populair zijn, laten aan je relaties in sociale netwerken zien waar je bent. Het werkt volledig automatisch, maar er zijn bepaalde risico’s aan verbonden als iedereen weet waar je je bevindt. Door middel van GPS dat veelal is ingebouwd in nieuwere types mobiele telefoons wordt de exacte locatie doorgegeven. GPS-data wordt verstuurd via add-ins naar websites als Facebook, Google, Four Square, Twitter, LinkedIn en e-mailprogramma’s. Maar nu geolocatie steeds meer gebruikt wordt, staat de consumentenveiligheid steeds meer onder druk. BullGuard, specialist op het gebied van gebruiksvriendelijke PC- en mobiele beveiligingsoplossingen, geeft zes tips om veilig om te gaan met geolocatie-diensten.
“Als je gebruik maakt van geolocatie, moet je je afvragen of je bereid bent iedereen te laten weten waar je bent op welk tijdstip”, zegt Filip Van Ryn, sales manager Benelux bij BullGuard. “Als je identiteit wordt gekoppeld aan een locatie, geef je criminelen een nieuw instrument om de wet te overtreden door middel van phishing, stalking en inbraak. Organisaties worden bovendien makkelijker doelwit voor spionage.”
Four Square, Gowalla en Brightkite sturen datagegevens via GPS naar sociale netwerken. Voor alle netwerken geldt dat er de mogelijkheid bestaat om de locatiefunctie uit te schakelen. Volgens BullGuard is het de moeite waard om het uitschakelen van geolocatie te overwegen, in de volgende zes situaties:

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.