Bezuinigen A67 Leenderheide-Geldrop onacceptabel
Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en de provincie Noord-Brabant vinden de voorgenomen bezuinigingen op het knelpunt A67 Leenderheide-Geldrop onacceptabel. Zij reageren hiermee op de Brabantse uitwerking van de bezuinigings-plannen van minister Schultz - Van Haegen waarmee landelijk in de periode tot 2028 € 6,4 miljard wordt gekort op infrastructuur. Gisteren voerde Schultz- Van Haegen overleg met Brabantse overheden over de plannen.
Het grootste pijnpunt in de bezuinigingsplannen is de aanpak van files op de A67 ten zuiden van Eindhoven tussen Leenderheide en Geldrop. Er zijn al afspraken gemaakt om in de eerste fase het knooppunt Leenderheide aan te pakken. Van de benodigde € 11 miljoen betaalt het SRE de helft. De minister heeft nu € 30 miljoen voor de aansluitende tweede fase tussen knooppunt Leenderheide en de aansluiting Geldrop, de verbreding naar 2x3 rijstroken, geschrapt. Elly Blanksma, portefeuillehouder Mobiliteit van het SRE: "Onbegrijpelijk! Als het kabinet de bereikbaarheid van de Brainport serieus neemt, dan is deze bezuiniging een verkeerde keuze." Volgens de minister heeft de file bij Geldrop te weinig gevolgen voor het totale reistijdverlies op het hele traject tussen Eindhoven en Venlo en scoort dit knelpunt daarom niet hoog genoeg in de landelijke prioriteiten. Provinciebestuurder Van Heugten: "Wij strijden al jaren voor een andere en betere prioritering van de verkeersknelpunten. Voor een grote provincie als Brabant is de huidige systematiek nadelig omdat onze files over grotere trajecten worden uitgemiddeld. Dat moet anders, erkent nu ook de minister, alleen heeft ze er tot nu toe nog niets aan gedaan."
Het grootste pijnpunt in de bezuinigingsplannen is de aanpak van files op de A67 ten zuiden van Eindhoven tussen Leenderheide en Geldrop. Er zijn al afspraken gemaakt om in de eerste fase het knooppunt Leenderheide aan te pakken. Van de benodigde € 11 miljoen betaalt het SRE de helft. De minister heeft nu € 30 miljoen voor de aansluitende tweede fase tussen knooppunt Leenderheide en de aansluiting Geldrop, de verbreding naar 2x3 rijstroken, geschrapt. Elly Blanksma, portefeuillehouder Mobiliteit van het SRE: "Onbegrijpelijk! Als het kabinet de bereikbaarheid van de Brainport serieus neemt, dan is deze bezuiniging een verkeerde keuze." Volgens de minister heeft de file bij Geldrop te weinig gevolgen voor het totale reistijdverlies op het hele traject tussen Eindhoven en Venlo en scoort dit knelpunt daarom niet hoog genoeg in de landelijke prioriteiten. Provinciebestuurder Van Heugten: "Wij strijden al jaren voor een andere en betere prioritering van de verkeersknelpunten. Voor een grote provincie als Brabant is de huidige systematiek nadelig omdat onze files over grotere trajecten worden uitgemiddeld. Dat moet anders, erkent nu ook de minister, alleen heeft ze er tot nu toe nog niets aan gedaan."
Geen opmerkingen: