Alle mobiliteit begint en eindigt bij mensen
Keuzes die mobilisten maken voor en tijdens hun reis hebben een belangrijke invloed op het mobiliteitssysteem. Inzicht in reisgedrag is daarom van groot belang. Met real-time data van mobilisten kan TNO hun reisgedrag analyseren, maatregelen bedenken en valideren om de betrouwbaarheid van het mobiliteitssysteem te verhogen. De mobilist krijgt betrouwbare en persoonlijke reisinformatie en -adviezen. Gevolg: betere doorstroming en minder files.‘Het gaat uiteindelijk om het verleiden van de mobilist tot het maken van andere keuzes en daarmee ander gedrag’, vertelt Nico Zornig, business line manager Mobiliteit. ‘Daarvoor moeten we in feite in de hoofden van de automobilist kijken. Waarom reist iemand op dat moment met de auto via die route naar die bestemming? Als je dat weet van een paar honderdduizend mensen kun je het reisgedrag analyseren en die inzichten gebruiken om gericht maatregelen te nemen.’ Doordat heel veel mensen tegenwoordig in het bezit zijn van een mobiele telefoon is het gemakkelijker geworden om deze data van reizigers te verzamelen. Deze data verzamelt TNO via bijvoorbeeld apps.
Op dit moment leveren lussen in de snelwegen een schat aan gegevens op over de hoeveelheid verkeer op tal van plekken: de snelheid waarmee wordt gereden en de doorstroming. Doordat mensen de apps op hun smartphone gebruiken, beschikt TNO ook over steeds meer real-time data van automobilisten. Met door TNO ontwikkelde modellen kan deze real-time data gecombineerd worden met de gegevens uit lussen in de snelweg om het totaal te analyseren. Daarnaast kan ook een koppeling gemaakt worden met gegevens over het weer, zodat het effect van de lokale weersomstandigheden meegenomen kan worden in de reistijdvoorspelling. Hiermee is het mogelijk om voorafgaand aan en tijdens de reis de automobilist reisinformatie te geven met de werkelijke reistijd (op basis van historische en real-time gegevens).
‘Maar dat is nog niet voldoende’, zegt Zornig. ‘Voor duurzame en toekomstbestendige maatregelen moeten we een veel gedetailleerder inzicht hebben in waarom en hoe mensen de weg op gaan. Naast de snelwegen moeten we die informatie ook hebben van het verkeer op secundaire wegen, van deur tot deur. Dit wordt mogelijk met gedetailleerde real-time informatie.’ In eerste instantie zullen die data offline beschikbaar zijn en gebruikt worden voor analyses. In bijvoorbeeld Fountain, een door TNO ontwikkeld instrument, wordt deze data gebruikt om inzicht te krijgen in de effecten van maatregelen op reisgedrag. Deze inzichten zijn een belangrijke volgende mijlpaal om onder andere de overheid te ondersteunen bij het overwegen en nemen van gerichte maatregelen die tot ander reisgedrag leiden.
Voor de automobilist bieden de nieuwe apps grote voordelen. Zo krijgen zij op maat gesneden adviezen over vertrektijden en worden ze onderweg real-time geïnformeerd over bijvoorbeeld ongevallen of noodweer op hun route. ‘Dat is nog niet eerder vertoond’, aldus Zornig. ‘De apps geven nauwkeurige voorspellingen van weer en verkeer voordat je vertrekt en tijdens de reis. Je krijgt bijvoorbeeld een melding dat er over tien kilometer een file begint te ontstaan, gecombineerd met het reisadvies juist aan te sluiten dan wel de volgende afslag te nemen en binnendoor te rijden. De automobilisten stellen via de apps real-time informatie over hun reisgedrag beschikbaar en krijgen er persoonlijk reisadvies voor terug.’
Op dit moment leveren lussen in de snelwegen een schat aan gegevens op over de hoeveelheid verkeer op tal van plekken: de snelheid waarmee wordt gereden en de doorstroming. Doordat mensen de apps op hun smartphone gebruiken, beschikt TNO ook over steeds meer real-time data van automobilisten. Met door TNO ontwikkelde modellen kan deze real-time data gecombineerd worden met de gegevens uit lussen in de snelweg om het totaal te analyseren. Daarnaast kan ook een koppeling gemaakt worden met gegevens over het weer, zodat het effect van de lokale weersomstandigheden meegenomen kan worden in de reistijdvoorspelling. Hiermee is het mogelijk om voorafgaand aan en tijdens de reis de automobilist reisinformatie te geven met de werkelijke reistijd (op basis van historische en real-time gegevens).
‘Maar dat is nog niet voldoende’, zegt Zornig. ‘Voor duurzame en toekomstbestendige maatregelen moeten we een veel gedetailleerder inzicht hebben in waarom en hoe mensen de weg op gaan. Naast de snelwegen moeten we die informatie ook hebben van het verkeer op secundaire wegen, van deur tot deur. Dit wordt mogelijk met gedetailleerde real-time informatie.’ In eerste instantie zullen die data offline beschikbaar zijn en gebruikt worden voor analyses. In bijvoorbeeld Fountain, een door TNO ontwikkeld instrument, wordt deze data gebruikt om inzicht te krijgen in de effecten van maatregelen op reisgedrag. Deze inzichten zijn een belangrijke volgende mijlpaal om onder andere de overheid te ondersteunen bij het overwegen en nemen van gerichte maatregelen die tot ander reisgedrag leiden.
Voor de automobilist bieden de nieuwe apps grote voordelen. Zo krijgen zij op maat gesneden adviezen over vertrektijden en worden ze onderweg real-time geïnformeerd over bijvoorbeeld ongevallen of noodweer op hun route. ‘Dat is nog niet eerder vertoond’, aldus Zornig. ‘De apps geven nauwkeurige voorspellingen van weer en verkeer voordat je vertrekt en tijdens de reis. Je krijgt bijvoorbeeld een melding dat er over tien kilometer een file begint te ontstaan, gecombineerd met het reisadvies juist aan te sluiten dan wel de volgende afslag te nemen en binnendoor te rijden. De automobilisten stellen via de apps real-time informatie over hun reisgedrag beschikbaar en krijgen er persoonlijk reisadvies voor terug.’
Geen opmerkingen: