Zelfrijdende auto voor het eerst op de Nederlandse weg
Het tijdperk van zelfrijdende auto’s in Nederland is aangebroken. Met de eerste testrit op de openbare weg met automatisch rijdende auto’s, is volgens minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) een belangrijke stap gezet voor de grootschalige inzet van nieuwe autotechnieken die bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.
Minister Schultz (IenM) zit in een zelfrijdende auto. Het is de allereerste keer dat dit voertuig de openbare weg op gaat.
Minister Schultz van Haegen: “Met deze zelfrijdende auto’s hebben we een pracht-innovatie te pakken. Als auto’s met elkaar communiceren en gelijktijdig optrekken of afremmen voorkom je schokbewegingen op de weg en stroomt het verkeer vlotter door. Deze auto’s kunnen bovendien dicht op elkaar in een treintje rijden en benutten daarmee de beschikbare ruimte op de wegen veel beter. Zeker in een dichtbevolkt land met een druk wegennet is dat handig. Vanwege ons fijnmazige wegennet en de aanwezigheid van veel technologische kennis is Nederland de ideale proeftuin voor dit soort auto’s.”
De auto’s waarmee vandaag op de A10 werd gereden, zijn ontwikkeld door DAVI, het Dutch Automated Vehicle Initiative. Dit is een samenwerkingsverband tussen onder meer TNO, TU Delft en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. DAVI wil met het project automatisch rijden bereikbaar en breed inzetbaar maken. Het doel is om een gebruiksvriendelijk systeem te ontwikkelen dat in nieuwe en bestaande auto’s ingebouwd kan worden. DAVI doet dat in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen.
De proefrit vond plaats in het kader van de Innovatie-estafette van het Rijk in RAI Amsterdam, die minister Schultz vanmorgen opende. Tijdens dit evenement ontmoeten toponderzoekers en innovatieve ondernemers elkaar en worden er doorbraken getoond op het terrein van energievoorziening in steden, duurzaam gebruik van grondstoffen en groen transport.
Minister Schultz (IenM) zit in een zelfrijdende auto. Het is de allereerste keer dat dit voertuig de openbare weg op gaat.
Minister Schultz van Haegen: “Met deze zelfrijdende auto’s hebben we een pracht-innovatie te pakken. Als auto’s met elkaar communiceren en gelijktijdig optrekken of afremmen voorkom je schokbewegingen op de weg en stroomt het verkeer vlotter door. Deze auto’s kunnen bovendien dicht op elkaar in een treintje rijden en benutten daarmee de beschikbare ruimte op de wegen veel beter. Zeker in een dichtbevolkt land met een druk wegennet is dat handig. Vanwege ons fijnmazige wegennet en de aanwezigheid van veel technologische kennis is Nederland de ideale proeftuin voor dit soort auto’s.”
De auto’s waarmee vandaag op de A10 werd gereden, zijn ontwikkeld door DAVI, het Dutch Automated Vehicle Initiative. Dit is een samenwerkingsverband tussen onder meer TNO, TU Delft en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. DAVI wil met het project automatisch rijden bereikbaar en breed inzetbaar maken. Het doel is om een gebruiksvriendelijk systeem te ontwikkelen dat in nieuwe en bestaande auto’s ingebouwd kan worden. DAVI doet dat in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen.
De proefrit vond plaats in het kader van de Innovatie-estafette van het Rijk in RAI Amsterdam, die minister Schultz vanmorgen opende. Tijdens dit evenement ontmoeten toponderzoekers en innovatieve ondernemers elkaar en worden er doorbraken getoond op het terrein van energievoorziening in steden, duurzaam gebruik van grondstoffen en groen transport.
Geen opmerkingen: