Ads Top

Diefstal dure auto’s in 2015 verder bemoeilijkt



Het stelen van jonge, dure auto's door hightech bendes uit Oost-Europa wordt per 1 januari 2015 weer een stukje moeilijker gemaakt. Vanaf die datum stelt het Verbond van Verzekeraars (VbV) voor deze categorie auto's zogeheten jamming-detectie verplicht. Daarbij treedt een startonderbreker in werking als autodieven het signaal van het voertuigvolgsysteem met een jammer proberen te verstoren.

Tussen beveiligingsbedrijven en autodieven is al jaren een kat en muisspel aan de gang, waarbij professionele dieven er steeds in slagen om nieuwe, geavanceerde beveiliging van auto's te doorbreken. Het voertuigvolgsysteem, waarmee de auto op afstand te volgen is en de politie via een meldkamer de dieven kan opsporen, leek jarenlang een beproefd wapen tegen diefstal. Met jamming-apparatuur weten criminelen tegenwoordig echter het signaal te verstoren en zo de auto onzichtbaar te maken. Dat maakt opsporen onmogelijk.

Dat is terug te zien in de diefstalcijfers. Terwijl in de eerste helft van 2014 het totaal aantal autodiefstallen met 4,4 procent afnam, nam het aantal diefstallen van jonge personenauto's tussen de 0 en 3 jaar het afgelopen jaar met 45 procent toe. Dat leverde verzekeraars een schadepost van 100 miljoen euro op.

,,Het zijn niet alleen meer de dure auto's vanaf 60.000 euro die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem, maar ook hybride auto's en andere populaire modellen die veel worden gestolen en waarvoor jamming-detectie verplicht gesteld kan worden door de verzekeraars," vertelt Michiel Fox van beveiligingsbureau Allsetra.

Hoewel die verplichting al over twee maanden ingaat zijn er nog maar drie bedrijven in Nederland die het systeem met een gecertificeerd keurmerk van KIWA/SCM kunnen leveren. Allsetra past de nieuwe techniek al drie jaar toe.

Allsetra heeft een eigen alarmservicecentrale die voertuigen 24/7 monitort. Deze kan de politie real-time voorzien van alle benodigde informatie omtrent het voertuig. Fox: ,,Met de opgedane kennis en ervaring zijn wij in staat om het diefstalrisico te bepalen en een risicoprofiel toe te kennen aan een merk en type voertuig, in combinatie met de parkeerlocatie. Daardoor kunnen wij diefstalpogingen eerder signaleren."

Volgens Allsetra biedt een voertuigvolgsysteem zonder jamming-detectie enkel schijnveiligheid en zouden verzekeraars dit ook niet meer moeten accepteren. Het bedrijf ziet hoe georganiseerde bendes uit Polen, Bulgarije en de Baltische staten met geavanceerde apparatuur naar Nederland komen om auto's te stelen. ,,Het dievengilde is tegenwoordig hightech. Het gaat niet meer om een ruitje inslaan en een autoradio stelen. Er worden nu op grote schaal auto's gestolen zonder braakschade. Criminelen beschikken steeds sneller over de benodigde kennis om een nieuw beveiligingssysteem binnen zeer korte tijd te omzeilen. Hierdoor is het kat en muis spel intensiever geworden," aldus Fox.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.