'Kilometerheffing technisch mogelijk en maatschappelijk wenselijk'
Een dezer dagen publiceerde het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de studie Maatschappelijke Kosten en Baten Prijsbeleid Personenauto's. Onze campagneleider Ivo Stumpe reageert op de conclusies.
"Kilometerheffing leidt tot minder autokilometers en dat is belangrijk voor klimaat en luchtkwaliteit. De files nemen af, burgers besparen brandstof en er hoeft geen extra asfalt bij", zegt Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer van Milieudefensie. Het rapport van het CPB en PBL gaat uit van een hele lage CO2-prijs en van onveranderd autogebruik en samenstelling van het wagenpark. Dat is niet realistisch.
Milieudefensie vindt de effecten van minder verkeer en een gezonde leefomgeving meer waard dan de euro's die er nu voor staan. Ons klimaat verandert en onze lucht wordt vervuild door het verkeer. Het moet niet meer ter discussie staan of we daar iets aan gaan doen.
Verschillende scenario's zijn doorgerekend op basis van bepaalde aannames rond economische groei, de baten van minder CO2-uitstoot en de verwachte effecten op het gedrag van automobilisten. De uitkomsten van deze scenario' s verschillen veel van elkaar. Zo heeft een systeem met een hoge heffing voor rijden in de spits uiteraard veel meer effect op de files dan een systeem dat hier niet op let. Maar meer maatwerk maakt het systeem nuttiger, maar ook ingewikkelder en lastiger uit te voeren.
"Kilometerheffing leidt tot minder autokilometers en dat is belangrijk voor klimaat en luchtkwaliteit. De files nemen af, burgers besparen brandstof en er hoeft geen extra asfalt bij", zegt Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer van Milieudefensie. Het rapport van het CPB en PBL gaat uit van een hele lage CO2-prijs en van onveranderd autogebruik en samenstelling van het wagenpark. Dat is niet realistisch.
Milieudefensie vindt de effecten van minder verkeer en een gezonde leefomgeving meer waard dan de euro's die er nu voor staan. Ons klimaat verandert en onze lucht wordt vervuild door het verkeer. Het moet niet meer ter discussie staan of we daar iets aan gaan doen.
Verschillende scenario's zijn doorgerekend op basis van bepaalde aannames rond economische groei, de baten van minder CO2-uitstoot en de verwachte effecten op het gedrag van automobilisten. De uitkomsten van deze scenario' s verschillen veel van elkaar. Zo heeft een systeem met een hoge heffing voor rijden in de spits uiteraard veel meer effect op de files dan een systeem dat hier niet op let. Maar meer maatwerk maakt het systeem nuttiger, maar ook ingewikkelder en lastiger uit te voeren.
Geen opmerkingen: