Laat de zelfrijdende auto maar komen
Nederlanders zijn bekend met de zelfrijdende auto en staan hier positief tegenover. Vooral bij vermoeidheid, in woon-werkverkeer, op de snelweg en in de file lijkt het voor consumenten een ideaal vervoersmiddel. Daarbij zien consumenten het als een mogelijkheid om onder invloed ‘achter het stuur’ te kruipen, maar wel mét een rijbewijs. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.020 Nederlandse consumenten.
De ontwikkelingen rondom zelfrijdende auto’s zijn regelmatig in het nieuws. Dit zorgt voor een grote bekendheid onder consumenten. Negen op de tien Nederlanders hebben weleens gehoord van de zelfrijdende auto. Tweederde van de consumenten heeft echter geen idee welke bedrijven of organisaties bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Google (22%) is de meest genoemde organisatie die bezig is met de ontwikkeling hiervan.
Nederland is positief over de zelfrijdende auto (62%). Ze verwachten vooral een toename van de veiligheid in het verkeer (56%). Daarnaast speelt een betere doorstroming (12%) en duurzaamheid (10%) een rol. De helft van de consumenten zou zonder problemen instappen in een zelfrijdende auto. Vier op de vijf consumenten willen echter wel te allen tijde de controle van de auto over kunnen nemen. De consumenten die negatief staan ten opzichte van zelfrijdende auto’s (38%) vinden het te gevaarlijk (36%) of ze vinden het simpelweg te leuk om zelf te rijden (15%). Slechts een op de vijf Nederlanders zou absoluut nooit in een zelfrijdende auto stappen.
Volgens consumenten is een rijbewijs vereist om plaats te nemen in een zelfrijdende auto (75%). Slechts 11% van de consumenten is van mening dat pubers zonder begeleiding van iemand met een rijbewijs plaats mogen nemen in een zelfrijdende auto. Overigens vindt een derde van de Nederlanders het prima als je onder invloed van alcohol, zonder begeleiding van een nuchter persoon, plaatsneemt in een zelfrijdende auto.
De ontwikkelingen rondom zelfrijdende auto’s zijn regelmatig in het nieuws. Dit zorgt voor een grote bekendheid onder consumenten. Negen op de tien Nederlanders hebben weleens gehoord van de zelfrijdende auto. Tweederde van de consumenten heeft echter geen idee welke bedrijven of organisaties bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Google (22%) is de meest genoemde organisatie die bezig is met de ontwikkeling hiervan.
Nederland is positief over de zelfrijdende auto (62%). Ze verwachten vooral een toename van de veiligheid in het verkeer (56%). Daarnaast speelt een betere doorstroming (12%) en duurzaamheid (10%) een rol. De helft van de consumenten zou zonder problemen instappen in een zelfrijdende auto. Vier op de vijf consumenten willen echter wel te allen tijde de controle van de auto over kunnen nemen. De consumenten die negatief staan ten opzichte van zelfrijdende auto’s (38%) vinden het te gevaarlijk (36%) of ze vinden het simpelweg te leuk om zelf te rijden (15%). Slechts een op de vijf Nederlanders zou absoluut nooit in een zelfrijdende auto stappen.
Volgens consumenten is een rijbewijs vereist om plaats te nemen in een zelfrijdende auto (75%). Slechts 11% van de consumenten is van mening dat pubers zonder begeleiding van iemand met een rijbewijs plaats mogen nemen in een zelfrijdende auto. Overigens vindt een derde van de Nederlanders het prima als je onder invloed van alcohol, zonder begeleiding van een nuchter persoon, plaatsneemt in een zelfrijdende auto.
Geen opmerkingen: