EcoTwin op weg naar de Truck Platooning Challenge
Gisteren is in Westerlo het startsein gegeven voor het vertrek van de EcoTwin truck-platoon naar de European Truck Platooning Challenge. Woensdag 6 april doet de EcoTwin-combinatie van DAF, TNO, NXP en Ricardo mee aan de European Truck Platooning Challenge. Deze Challenge wordt door het ministerie van Infrastructuur & Milieu georganiseerd en heeft tot doel het verkrijgen van toestemming van overheden om in Europa en op grote schaal vrachtwagencombinaties te kunnen testen, die draadloos aan elkaar gekoppeld zijn.
Bij Truck Platooning rijden trucks op korte afstand van elkaar door gebruik te maken van technologie voor het geautomatiseerd rijden. Het tweede voertuig volgt het voorliggende automatisch, gebruikmakend van Wifi-P, radar en camera’s. Daardoor kunnen zij bijzonder dicht achter elkaar rijden, met als voordelen brandstofbesparing, vermindering CO2-emissies, verbetering verkeersveiligheid en betere doorstroming van het verkeer.
Het EcoTwin-project is een onderdeel van het Follow Me Truck Platooning programma van TNO. In het project ontwikkelt TNO de technologie om truck platooning mogelijk te maken en is het verantwoordelijk voor de integratie van de systemen en voor de software. Uniek aan de EcoTwin-combinatie is de door NXP ontwikkelde Wifi-P-verbinding. Daarmee reageert de tweede truck 25 keer sneller dan een mens en vertraagt een volgende truck al vóórdat onze ogen waarnemen dat de voorligger remt. Ook maakt Wifi-P het mogelijk dat chauffeurs aan boord van de DAF trucks met elkaar praten en wordt op een groot scherm in de tweede truck geprojecteerd wat de chauffeur in de eerste truck voor zich ziet (‘See Through’).
Bij Truck Platooning rijden trucks op korte afstand van elkaar door gebruik te maken van technologie voor het geautomatiseerd rijden. Het tweede voertuig volgt het voorliggende automatisch, gebruikmakend van Wifi-P, radar en camera’s. Daardoor kunnen zij bijzonder dicht achter elkaar rijden, met als voordelen brandstofbesparing, vermindering CO2-emissies, verbetering verkeersveiligheid en betere doorstroming van het verkeer.
Het EcoTwin-project is een onderdeel van het Follow Me Truck Platooning programma van TNO. In het project ontwikkelt TNO de technologie om truck platooning mogelijk te maken en is het verantwoordelijk voor de integratie van de systemen en voor de software. Uniek aan de EcoTwin-combinatie is de door NXP ontwikkelde Wifi-P-verbinding. Daarmee reageert de tweede truck 25 keer sneller dan een mens en vertraagt een volgende truck al vóórdat onze ogen waarnemen dat de voorligger remt. Ook maakt Wifi-P het mogelijk dat chauffeurs aan boord van de DAF trucks met elkaar praten en wordt op een groot scherm in de tweede truck geprojecteerd wat de chauffeur in de eerste truck voor zich ziet (‘See Through’).
Geen opmerkingen: