Google, TNO en Amsterdam, werken aan slimmer verkeersmanagement
Verkeersstatistieken kunnen een flinke bijdrage leveren aan betere en efficiƫntere doorstroming van het verkeer. Door gebruik te maken van dat soort informatie kan bovendien bespaard worden op het traditionele gebruik van sensoren in de weg. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat verkeersstatistieken van Google een betrouwbare en kostenbesparende aanvulling zijn. De gemeente Amsterdam gaat met Google en TNO samenwerken om de gegevens in de praktijk toe te passen.
Meer dan de helft van de wereldbevolking woont in steden en stedelijke gebieden en dat aantal groeit nog steeds. Deze snelle groei brengt uitdagingen met zich mee, ook op het gebied van verkeer en mobiliteit, zoals het voorkomen van overbelasting van het openbaar vervoer en files op de weg.
Stef van Grieken, technisch programmamanager bij Google: “Het is onze missie om informatie wereldwijd te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Zo helpen we mensen al jaren om te navigeren in stedelijke gebieden. En we werken samen met de gemeente en TNO in de hoop ze te kunnen helpen bij het aanpakken van mobiliteitsproblemen. Wij zijn blij dat het onderzoek onderschrijft dat met inzet van verkeersstatistieken de mobiliteit in steden flink kan worden verbeterd en helpen daar graag bij.”
Pieter Litjens, wethouder Verkeer en Vervoer van Amsterdam: “Onze stad is populair, bij bewoners, bezoekers en bedrijven. Dat zorgt er ook voor dat we anders naar bereikbaarheid en mobiliteit moeten kijken. Combineer dat gegeven met het feit dat technologische ontwikkelingen allerlei nieuwe mogelijkheden bieden, en het is duidelijk dat we op een keerpunt staan. Google, TNO en Amsterdam bezitten samen de kennis en kunde om de bereikbaarheid van de toekomst vorm te geven.”
TNO onderzocht zowel de haalbaarheid als de meerwaarde van de inzet van Floating Car Data (FCD) voor verkeersmanagementtoepassingen. FCD is de informatie over de locatie en de snelheid van aanwezige reizigers die geanonimiseerd wordt verkregen van gebruikers met mobiele Android-telefoons en Google Maps. Deze verkeersstatistieken vergeleek TNO met de metingen van het uitgebreide netwerk aan verkeerssensoren in het wegennet in Nederland zoals bij de ring A10 bij Amsterdam.
TNO berekende dat als 20 procent van de weglussen op het hoofdwegennet wordt vervangen door Google verkeersstatistieken het nog steeds een kwalitatief goede en dekkende informatievoorziening is. Deze vervanging kan in potentie een aanzienlijke kostenbesparing met zich meebrengen. Voor bijvoorbeeld 30 km op de A12 met drie banen in beide richtingen is met 20 procent minder wegsensoren een besparing van 40 duizend euro per jaar mogelijk. De totale besparing, bij vervanging van het gehele Nederlandse hoofdwegennet – 6.500 km auto(snel-)weg, met een levensduur van gemiddeld 12 jaar - zou dan 161 miljoen euro bedragen op investering, beheer en onderhoud van weglussen.
De Google verkeersstatistieken bieden veel potentie voor verkeersmanagement toepassingen in en rond stad. In het programma “Better Cities” kijken Google, TNO en de gemeente Amsterdam naar toepassingen van verkeersstatistieken. Voorbeelden van toepassingen zijn slimme routes op basis van actuele reistijden, zowel via dynamische route informatie panelen (DRIP) als in-car-diensten zoals via een app. Een andere toepassing is filedemping en file-alert. Een derde toepassing is het verkrijgen van inzicht in neveneffecten van verkeer dat een sluiproute kiest vanwege een verkeersongeval of wegopbreking. Daarop kunnen verkeersscenario’s slimmer ontworpen worden. Concreet gaan de partijen de verbouwing rond de Zuidas aanpakken om nieuwe diensten en mogelijkheden te achterhalen. Met het doel de mobiliteit flink te verbeteren.
Geen opmerkingen: