Wedstrijd coöperatief rijden 28 en 29 mei
Op zaterdag 28 en zondag 29 mei vindt de Grand Cooperative Driving Challenge 2016 (GCDC 2016) plaats. GCDC 2016 is een internationale wedstrijd in coöperatief rijden, waarbij het automatiseren van een voertuig (zelfrijdend maken) en de interactie en communicatie tussen infrastructuur en voertuigen (van verschillende merken en types) onderling gecombineerd wordt. De wedstrijd vindt plaats op de A270 tussen Eindhoven en Helmond. De GCDC 2016 wil hiermee de eerste stappen zetten naar de Europese communicatie- en interactiestandaardisatie voor geautomatiseerd rijden. Een studententeam van TU Eindhoven en Fontys is één van de tien deelnemers.
De GCDC 2016 is onderdeel van het internationale i-GAME (Interoperable GCDC AutoMation Experience) project, gesteund vanuit de Europese Commissie. Het i-GAME project is een combinatie van onderzoek én demonstratie van interoperabele uitwisseling van berichten (communicatie tussen voertuigen onderling en met de infrastructuur) op een gestandaardiseerde wijze, door toegepast onderzoek.
In i-GAME werken TNO, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), het Zweedse Viktoria en het Spaanse IDIADA samen aan het versnellen van de ontwikkelingen van coöperatief en autonoom rijden en het standaardiseren van communicatiemiddelen en –kanalen.
Op de A270 tussen Helmond en Eindhoven nemen tien internationale studententeams het tegen elkaar op in verschillende verkeersscenario’s zoals automatisch ritsen, het plaatsmaken voor hulpvoertuigen en het automatisch afslaan op een kruispunt. Één van deze teams is het A-Team, met daarin studenten van Fontys Hogescholen en Technische Universiteit Eindhoven.
“De studententeams worden beoordeeld op teamwork, onderlinge communicatie en de prestaties in de verschillende scenario’s. Er is bewust gekozen voor testen op de openbare weg A270. Onderzoekers testen veelal in een eigen testomgeving met eigen auto’s, maar op de openbare weg weet je pas echt of iets werkt; als de interactie met andere auto’s en het wegdek er is”, aldus Bastiaan Krosse, programmamanager Automated Driving bij TNO.
Carlo van de Weijer, directeur van de Strategic Area Smart Mobility van de TU/e is trots dat GCDC dit jaar terugkeert: “We hosten de Olympische Spelen van het autonoom rijden in de achtertuin van de universiteit. De GCDC vindt plaats op de A270 tussen Eindhoven en Helmond. Een letterlijke proeftuin die de verbinding van de universiteit met de Automotive Campus laat zien.”
Op zaterdag 28 mei van 11.00 - 19.00 uur is de GCDC bij te wonen voor publiek en is er als belangrijk onderdeel van de Dutch Technology Week op de Automotive Campus in Helmond een speciale ‘Hightech Ontdekkingsroute’ met activiteiten voor jong en oud.
De GCDC is op zondag 29 mei van 13.30 - 17.30 uur voor mobiliteitsexperts en wordt op maandag 30 mei afgesloten met een internationaal i-GAME congres op de universiteit.
De GCDC 2016 is onderdeel van het internationale i-GAME (Interoperable GCDC AutoMation Experience) project, gesteund vanuit de Europese Commissie. Het i-GAME project is een combinatie van onderzoek én demonstratie van interoperabele uitwisseling van berichten (communicatie tussen voertuigen onderling en met de infrastructuur) op een gestandaardiseerde wijze, door toegepast onderzoek.
In i-GAME werken TNO, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), het Zweedse Viktoria en het Spaanse IDIADA samen aan het versnellen van de ontwikkelingen van coöperatief en autonoom rijden en het standaardiseren van communicatiemiddelen en –kanalen.
Op de A270 tussen Helmond en Eindhoven nemen tien internationale studententeams het tegen elkaar op in verschillende verkeersscenario’s zoals automatisch ritsen, het plaatsmaken voor hulpvoertuigen en het automatisch afslaan op een kruispunt. Één van deze teams is het A-Team, met daarin studenten van Fontys Hogescholen en Technische Universiteit Eindhoven.
“De studententeams worden beoordeeld op teamwork, onderlinge communicatie en de prestaties in de verschillende scenario’s. Er is bewust gekozen voor testen op de openbare weg A270. Onderzoekers testen veelal in een eigen testomgeving met eigen auto’s, maar op de openbare weg weet je pas echt of iets werkt; als de interactie met andere auto’s en het wegdek er is”, aldus Bastiaan Krosse, programmamanager Automated Driving bij TNO.
Carlo van de Weijer, directeur van de Strategic Area Smart Mobility van de TU/e is trots dat GCDC dit jaar terugkeert: “We hosten de Olympische Spelen van het autonoom rijden in de achtertuin van de universiteit. De GCDC vindt plaats op de A270 tussen Eindhoven en Helmond. Een letterlijke proeftuin die de verbinding van de universiteit met de Automotive Campus laat zien.”
Op zaterdag 28 mei van 11.00 - 19.00 uur is de GCDC bij te wonen voor publiek en is er als belangrijk onderdeel van de Dutch Technology Week op de Automotive Campus in Helmond een speciale ‘Hightech Ontdekkingsroute’ met activiteiten voor jong en oud.
De GCDC is op zondag 29 mei van 13.30 - 17.30 uur voor mobiliteitsexperts en wordt op maandag 30 mei afgesloten met een internationaal i-GAME congres op de universiteit.
Geen opmerkingen: