Zelfrijdende auto vereist aanpassing wetgeving
Aanpassing van de Wegenverkeerswet en nieuwe voorwaarden in autoverzekeringen zijn noodzakelijk, voordat de zelfrijdende auto definitief op de openbare weg toegelaten kan worden. Dat stelt het kenniscentrum van ABN AMRO MeesPierson. Volgens de private bank van ABN AMRO leidt de huidige aansprakelijkheidswetgeving tot onwenselijke situaties en is het verzekeren van zelfrijdende auto’s niet goed mogelijk.
Recent viel in de Verenigde Staten het eerste dodelijk ongeluk met een semi-zelfrijdende auto te betreuren. In het algemeen stelt ABN AMRO MeesPierson dat op dit moment de software van de zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat. “De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken”, zegt Geert Offergelt, Hoofd Private Insurance bij de bank. “De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?”
De aansprakelijkheid bij ongevallen en schade is een hoofdbreker, stelt ABN AMRO MeesPierson. Het Burgerlijk Wetboek en de Wegenverkeerswet gaan er van uit dat een mens het voertuig bestuurt. Volgens de private bank kan de aansprakelijkheid in de toekomst liggen bij de auto- of softwareproducent, bij de eigenaar van de zelfrijdende auto of zelfs bij de leverancier van de connectiviteitsoftware langs de wegen. “Door de zelfrijdende auto moeten de aansprakelijkheidsregels noodgedwongen op de schop”, stelt Offergelt. “Het is een optie om bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij. Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt. Als dat nu gebeurt, bestaat de wettelijke mogelijkheid om je te beroepen op overmacht. Een voorbeeld is het uitvallen van de besturingssoftware. Maar zeker bij letselschade ontstaan hierdoor onwenselijke situaties, waar het slachtoffer de dupe van is.”
Recent viel in de Verenigde Staten het eerste dodelijk ongeluk met een semi-zelfrijdende auto te betreuren. In het algemeen stelt ABN AMRO MeesPierson dat op dit moment de software van de zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat. “De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken”, zegt Geert Offergelt, Hoofd Private Insurance bij de bank. “De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?”
De aansprakelijkheid bij ongevallen en schade is een hoofdbreker, stelt ABN AMRO MeesPierson. Het Burgerlijk Wetboek en de Wegenverkeerswet gaan er van uit dat een mens het voertuig bestuurt. Volgens de private bank kan de aansprakelijkheid in de toekomst liggen bij de auto- of softwareproducent, bij de eigenaar van de zelfrijdende auto of zelfs bij de leverancier van de connectiviteitsoftware langs de wegen. “Door de zelfrijdende auto moeten de aansprakelijkheidsregels noodgedwongen op de schop”, stelt Offergelt. “Het is een optie om bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij. Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt. Als dat nu gebeurt, bestaat de wettelijke mogelijkheid om je te beroepen op overmacht. Een voorbeeld is het uitvallen van de besturingssoftware. Maar zeker bij letselschade ontstaan hierdoor onwenselijke situaties, waar het slachtoffer de dupe van is.”
Geen opmerkingen: