Groningen start proef met scancontrole geparkeerde auto’s
Vanaf begin september wordt in de stad Groningen een proef met scanvoertuigen gehouden om te controleren of voor de geparkeerde auto’s parkeerbelasting is betaald. De proef heeft als doel inzicht te geven in de inzetmogelijkheden van scanvoertuigen, zodat het parkeertoezicht nog efficiënter en effectiever wordt. Het Parkeerbedrijf en Stadstoezicht hebben de proef samen voorbereid.
Gedurende zes weken worden zowel een scanauto als een scanscooter in alle betaald parkeren gebieden in de stad ingezet. Elk scanvoertuig wordt gevolgd door een wisselend aantal parkeerhandhavers (opvolgers). De proef levert informatie op over welk scanvoertuig (auto of scooter) het meest geschikt is voor de stad.
Het inzetten van een scanvoertuig maakt onderdeel uit van het digitaal handhaven en is direct verbonden met de digitalisering van parkeerrechten. Op dit moment kent Groningen zowel digitale als papieren parkeerrechten. Tot de digitale parkeerrechten behoren onder andere bewonerspassen, bezoekerspassen, invalidenvergunningen, parkeerontheffingen of het zogenaamde ‘belparkeren’. Hiervoor wordt het parkeerrecht op kenteken van een voertuig geregistreerd. Een parkeerkaartje uit een automaat is niet digitaal en niet gekoppeld aan een kenteken.
De scanvoertuigen zijn uitgerust met apparatuur dat kentekens van de geparkeerde voertuigen kan lezen. Ingelezen gegevens worden gecontroleerd met de database van de digitale parkeerrechten. Komt het kenteken niet in de database voor, dan worden de parkeerhandhavers ingelicht. Zij controleren het desbetreffende voertuig nog een keer. Als er niet betaald is voor het parkeren, wordt er aan de kentekenhouder een parkeerboete opgelegd. Hiervoor wordt een kennisgeving van een overtreding op het voertuig achtergelaten. De naheffingsaanslag wordt aan de kentekenhouder toegezonden.
Met betrekking tot de privacy van de parkeerders bevat het gebruikte systeem geen informatie die herleid kan worden tot personen. Het verzenden van informatie (kenteken, plaats en tijd) wordt versleuteld en goed beveiligd. Alle gepersonaliseerde informatie wordt elke dag automatisch uit het scanvoertuig en de centrale systemen verwijderd.
Gedurende zes weken worden zowel een scanauto als een scanscooter in alle betaald parkeren gebieden in de stad ingezet. Elk scanvoertuig wordt gevolgd door een wisselend aantal parkeerhandhavers (opvolgers). De proef levert informatie op over welk scanvoertuig (auto of scooter) het meest geschikt is voor de stad.
Het inzetten van een scanvoertuig maakt onderdeel uit van het digitaal handhaven en is direct verbonden met de digitalisering van parkeerrechten. Op dit moment kent Groningen zowel digitale als papieren parkeerrechten. Tot de digitale parkeerrechten behoren onder andere bewonerspassen, bezoekerspassen, invalidenvergunningen, parkeerontheffingen of het zogenaamde ‘belparkeren’. Hiervoor wordt het parkeerrecht op kenteken van een voertuig geregistreerd. Een parkeerkaartje uit een automaat is niet digitaal en niet gekoppeld aan een kenteken.
De scanvoertuigen zijn uitgerust met apparatuur dat kentekens van de geparkeerde voertuigen kan lezen. Ingelezen gegevens worden gecontroleerd met de database van de digitale parkeerrechten. Komt het kenteken niet in de database voor, dan worden de parkeerhandhavers ingelicht. Zij controleren het desbetreffende voertuig nog een keer. Als er niet betaald is voor het parkeren, wordt er aan de kentekenhouder een parkeerboete opgelegd. Hiervoor wordt een kennisgeving van een overtreding op het voertuig achtergelaten. De naheffingsaanslag wordt aan de kentekenhouder toegezonden.
Met betrekking tot de privacy van de parkeerders bevat het gebruikte systeem geen informatie die herleid kan worden tot personen. Het verzenden van informatie (kenteken, plaats en tijd) wordt versleuteld en goed beveiligd. Alle gepersonaliseerde informatie wordt elke dag automatisch uit het scanvoertuig en de centrale systemen verwijderd.
Geen opmerkingen: