Nooit meer zelf bellen of appen achter het stuur
Dankzij een nieuwe app kunnen automobilisten voortaan veiliger rijden, zonder op hun telefoon te kijken, te WhatsAppen of te sms’en achter het stuur. Via Vipconn maken bestuurders contact met hun eigen persoonlijke assistent, die voor hen belt en afspraken en notities maakt.
De app blokkeert tijdens het rijden automatisch alle andere apps op de smartphone, die afleiden van het verkeer.
Vipconn wil hiermee een eind maken aan het groeiend aantal ongelukken en onveilige situaties in het verkeer door mobiel bellen en het gebruik van internet en social media. Bovendien stelt de app mensen die thuis zitten op een Uber-achtige manier in staat wat bij te verdienen als operator c.q. persoonlijke assistent.
Wereldwijd vallen er dagelijks 3000 doden door bellen of social mediagebruik tijdens het rijden. In Nederland zijn hierdoor jaarlijks 600 doden en gewonden te betreuren. Ook handsfree bellen is niet zonder risico omdat mensen toch een paar seconden op hun toestel kijken en afgeleid zijn.
Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) tonen onderzoeken aan dat mobiel bellen in de auto de kans op een ongeluk verviervoudigt. Nu smartphones tegenwoordig over veel meer functies beschikken, kunnen bestuurders tijdens het rijden ook WhatsAppen, sms’en, e-mailen of internetten. Volgens het CBS appt een op de acht automobilisten tijdens het rijden, wat de kans op en ongeval verzesvoudigt, aldus SWOV.
De app schakelt zich automatisch aan tijdens het starten als via Bluetooth contact met de auto wordt gemaakt. Anders kan de gebruiker de app zelf aanzetten. Vanaf dat moment staan alle andere apps uit en kan de bestuurder alleen nog het oranjekleurig scherm aantikken om contact te maken met zijn persoonlijke assistent (PA). Die operator kan zijn partner, familielid, secretaresse of andere bekende zijn of iemand van Vipconn. Die neemt tijdens het rijden alle communicatie- en kantoortaken over.
Als de app aanstaat wordt bijvoorbeeld het adressenbestand op de smartphone tijdelijk zichtbaar en kan de PA de bestuurder met die personen doorverbinden. Ook kunnen afspraken in de agenda worden gezet. Eenmaal op de plaats van bestemming is de smartphone weer gewoon te gebruiken. Doordat iedereen operator of PA kan zijn, kunnen mensen die door omstandigheden thuis moeten zitten zich aanmelden en wat bijverdienen.
De app is bedacht door directeur Piet ter Schure van een internationaal maritiem bedrijf uit Zwolle. Hij en zijn medewerkers zitten voor hun werk vaak op de weg en betrapten zichzelf op hun onveilige rijgedrag, waarbij ze al bellend van afspraak naar afspraak rijden. Bij gebrek aan goede oplossingen liet hij zijn IT-team in anderhalf jaar tijd een app ontwerpen waarbij bestuurders niet meer op hun scherm of dashboard hoeven te kijken.
De app blokkeert tijdens het rijden automatisch alle andere apps op de smartphone, die afleiden van het verkeer.
Vipconn wil hiermee een eind maken aan het groeiend aantal ongelukken en onveilige situaties in het verkeer door mobiel bellen en het gebruik van internet en social media. Bovendien stelt de app mensen die thuis zitten op een Uber-achtige manier in staat wat bij te verdienen als operator c.q. persoonlijke assistent.
Wereldwijd vallen er dagelijks 3000 doden door bellen of social mediagebruik tijdens het rijden. In Nederland zijn hierdoor jaarlijks 600 doden en gewonden te betreuren. Ook handsfree bellen is niet zonder risico omdat mensen toch een paar seconden op hun toestel kijken en afgeleid zijn.
Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) tonen onderzoeken aan dat mobiel bellen in de auto de kans op een ongeluk verviervoudigt. Nu smartphones tegenwoordig over veel meer functies beschikken, kunnen bestuurders tijdens het rijden ook WhatsAppen, sms’en, e-mailen of internetten. Volgens het CBS appt een op de acht automobilisten tijdens het rijden, wat de kans op en ongeval verzesvoudigt, aldus SWOV.
De app schakelt zich automatisch aan tijdens het starten als via Bluetooth contact met de auto wordt gemaakt. Anders kan de gebruiker de app zelf aanzetten. Vanaf dat moment staan alle andere apps uit en kan de bestuurder alleen nog het oranjekleurig scherm aantikken om contact te maken met zijn persoonlijke assistent (PA). Die operator kan zijn partner, familielid, secretaresse of andere bekende zijn of iemand van Vipconn. Die neemt tijdens het rijden alle communicatie- en kantoortaken over.
Als de app aanstaat wordt bijvoorbeeld het adressenbestand op de smartphone tijdelijk zichtbaar en kan de PA de bestuurder met die personen doorverbinden. Ook kunnen afspraken in de agenda worden gezet. Eenmaal op de plaats van bestemming is de smartphone weer gewoon te gebruiken. Doordat iedereen operator of PA kan zijn, kunnen mensen die door omstandigheden thuis moeten zitten zich aanmelden en wat bijverdienen.
De app is bedacht door directeur Piet ter Schure van een internationaal maritiem bedrijf uit Zwolle. Hij en zijn medewerkers zitten voor hun werk vaak op de weg en betrapten zichzelf op hun onveilige rijgedrag, waarbij ze al bellend van afspraak naar afspraak rijden. Bij gebrek aan goede oplossingen liet hij zijn IT-team in anderhalf jaar tijd een app ontwerpen waarbij bestuurders niet meer op hun scherm of dashboard hoeven te kijken.
Geen opmerkingen: