Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Rijkswaterstaat start samen met de Verkeersonderneming en het Havenbedrijf Rotterdam een proefproject op de snelweg A16 om afwijkingen in de bandenspanning van vrachtwagens te meten. Het proefproject is bedoeld om bij passerende vrachtwagens banden met een te lage spanning op te sporen waardoor mogelijk een klapband kan optreden.
Bandenpech bij vrachtwagens veroorzaakt veel verkeershinder omdat vaak een rijstrook moet worden afgesloten. In de nacht van 11 op 12 mei 2018 wordt in de snelweg A16 richting Rotterdam tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht een nieuw type meetpunt in de weg aangelegd voor deze proef.
Proefproject meetsysteem bandenpech in twee fases
Het proefproject loopt tot en met april 2019 en bestaat uit twee fasen. In deze eerste fase legt Rijkswaterstaat begin mei 2018 een meetsysteem in de weg aan. In deze fase wordt onderzocht of het meetsysteem goed functioneert. Hoe nauwkeurig zijn de metingen en wat voor inzichten leveren ze op? Het systeem meet de bandenspanning van alle vrachtwagens boven de 3,5 ton die over de rechterrijstrook rijden. Weggebruikers zien in deze fase alleen een meetlocatie met camera en een informatiebord.
In het najaar start de tweede fase waarin Rijkswaterstaat chauffeurs of bedrijven actief gaat informeren als hun banden niet op spanning blijken te zijn. Samen met ondernemersorganisaties als TLN en evofenedex en transportondernemers, trailerverhuurders en bandenleveranciers verkennen de samenwerkende partijen op dit moment hoe de chauffeurs of hun bedrijven het beste kunnen worden geïnformeerd en hoe en waar zij de banden weer snel op spanning kunnen brengen.
Bandenpech bij vrachtwagens veroorzaakt veel verkeershinder omdat vaak een rijstrook moet worden afgesloten. In de nacht van 11 op 12 mei 2018 wordt in de snelweg A16 richting Rotterdam tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht een nieuw type meetpunt in de weg aangelegd voor deze proef.
Proefproject meetsysteem bandenpech in twee fases
Het proefproject loopt tot en met april 2019 en bestaat uit twee fasen. In deze eerste fase legt Rijkswaterstaat begin mei 2018 een meetsysteem in de weg aan. In deze fase wordt onderzocht of het meetsysteem goed functioneert. Hoe nauwkeurig zijn de metingen en wat voor inzichten leveren ze op? Het systeem meet de bandenspanning van alle vrachtwagens boven de 3,5 ton die over de rechterrijstrook rijden. Weggebruikers zien in deze fase alleen een meetlocatie met camera en een informatiebord.
In het najaar start de tweede fase waarin Rijkswaterstaat chauffeurs of bedrijven actief gaat informeren als hun banden niet op spanning blijken te zijn. Samen met ondernemersorganisaties als TLN en evofenedex en transportondernemers, trailerverhuurders en bandenleveranciers verkennen de samenwerkende partijen op dit moment hoe de chauffeurs of hun bedrijven het beste kunnen worden geïnformeerd en hoe en waar zij de banden weer snel op spanning kunnen brengen.
Geen opmerkingen: