Communicerende auto’s getest op eerste slimme weg
Auto’s die met elkaar én met de verkeerslichten kunnen communiceren reden vorige week over de eerste slimme weg van Nederland, de N205 in de provincie Noord-Holland. Voor het eerst reden in Nederland 7 auto’s met een speciale cruise control tussen het normale verkeer. Van 3 tot en met 7 september 2018 zijn testritten gemaakt. De provincie wil onderzoeken wat de effecten zijn op de verkeersveiligheid en doorstroming.
De auto’s staan met elkaar in verbinding, houden automatisch afstand van elkaar, waardoor ze als een ‘treintje’ bij elkaar blijven en weten wanneer hun voorganger optrekt of afremt. Met de speciale cruise control reageert de auto veel sneller op zijn voorganger dan bestuurders dat zelf kunnen. Dat systeem heet coöperatieve adaptieve cruise control (CACC).
Op de N205 zijn alle verkeerslichten al eerder dit jaar intelligent gemaakt. Intelligente verkeerslichten kunnen aankomend verkeer ‘herkennen’, anticiperen op actuele verkeersdrukte en communiceren met het verkeer. De verkeerslichten communiceren dus ook met het treintje van auto’s. De auto’s ontvangen de tijd tot groen en de tijd tot rood en sturen zelf ook berichten naar het verkeerslicht. Het verkeerslicht herkent het treintje en blijft indien mogelijk langer groen, waardoor alle 7 auto’s door kunnen rijden.
“Het verwachte voordeel van deze speciale cruise control is dat wegen efficiënter gebruikt kunnen worden. Er kunnen meer auto’s op een stuk weg rijden én er kunnen meer auto’s door het groene licht rijden”, zegt gedeputeerde mobiliteit Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland. De ontwikkelingen in de technologie gaan razendsnel en autofabrikanten implementeren steeds nieuwe systemen in auto’s. Post: ”De provincie wil graag weten of dit nieuwe systeem bij kan dragen aan de verkeersveiligheid en onderzoekt het effect van de doorstroming. Niet alleen voor de auto’s met het systeem en onze provinciale wegen, maar juist ook voor het overige verkeer.”
Na de praktijktest op de N205 tussen het normale verkeer voeren TNO en TU Delft in opdracht van de provincie aanvullend een simulatiestudie uit voor meerdere wegen. De conclusies hieruit worden vertaald naar het wegennet van de provincie, waardoor de effecten van CACC inzichtelijk worden. De resultaten van de studie worden verwacht in november.
De auto’s staan met elkaar in verbinding, houden automatisch afstand van elkaar, waardoor ze als een ‘treintje’ bij elkaar blijven en weten wanneer hun voorganger optrekt of afremt. Met de speciale cruise control reageert de auto veel sneller op zijn voorganger dan bestuurders dat zelf kunnen. Dat systeem heet coöperatieve adaptieve cruise control (CACC).
Op de N205 zijn alle verkeerslichten al eerder dit jaar intelligent gemaakt. Intelligente verkeerslichten kunnen aankomend verkeer ‘herkennen’, anticiperen op actuele verkeersdrukte en communiceren met het verkeer. De verkeerslichten communiceren dus ook met het treintje van auto’s. De auto’s ontvangen de tijd tot groen en de tijd tot rood en sturen zelf ook berichten naar het verkeerslicht. Het verkeerslicht herkent het treintje en blijft indien mogelijk langer groen, waardoor alle 7 auto’s door kunnen rijden.
“Het verwachte voordeel van deze speciale cruise control is dat wegen efficiënter gebruikt kunnen worden. Er kunnen meer auto’s op een stuk weg rijden én er kunnen meer auto’s door het groene licht rijden”, zegt gedeputeerde mobiliteit Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland. De ontwikkelingen in de technologie gaan razendsnel en autofabrikanten implementeren steeds nieuwe systemen in auto’s. Post: ”De provincie wil graag weten of dit nieuwe systeem bij kan dragen aan de verkeersveiligheid en onderzoekt het effect van de doorstroming. Niet alleen voor de auto’s met het systeem en onze provinciale wegen, maar juist ook voor het overige verkeer.”
Na de praktijktest op de N205 tussen het normale verkeer voeren TNO en TU Delft in opdracht van de provincie aanvullend een simulatiestudie uit voor meerdere wegen. De conclusies hieruit worden vertaald naar het wegennet van de provincie, waardoor de effecten van CACC inzichtelijk worden. De resultaten van de studie worden verwacht in november.
Geen opmerkingen: