Ads Top

Slimme verkeerslichten voor betere verkeersdoorstroming N279

Slimme verkeerslichten die bij kruisingen voorrang geven aan vrachtverkeer kunnen de doorstroming aanzienlijk verbeteren. Dat laat een simulatie op de N279 tussen Veghel en Asten zien.

In de spits verbetert de doorstroming van vrachtwagens met 10 procent en tijdens de daluren met 17 procent zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming van het overige verkeer. Bovendien zorgt prioriteit voor vrachtverkeer ervoor dat vrachtwagens minder hoeven te stoppen en optrekken, wat leidt tot brandstofbesparing en een afname van de CO2-uitstoot met 2 procent.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “In 2020 starten we met de werkzaamheden aan de N279 tussen Veghel en Asten waarbij kruisingen ongelijkvloers worden gemaakt, er een omleiding bij Dierdonk komt en de route bij Veghel wordt uitgebreid naar 2x2 rijstroken. Daarnaast zetten we ook smart mobility-oplossingen in om de doorstroming en veiligheid op de N279 te verbeteren. Zo plaatsen we onder andere slimme verkeerslichten, intelligente VerkeersRegelInstallaties (iVRI’s) waarmee het mogelijk wordt dat voertuigen en verkeerslichten met elkaar communiceren. Hierdoor kunnen groentijden zich aanpassen afhankelijk van de hoeveelheid en soort verkeer. Zo rijdt het verkeer beter door en dat zorgt weer voor minder uitstoot van fijnstof.”

De slimme iVRI’s worden in het najaar van 2019 geïnstalleerd op het traject van de N279 in Veghel vanaf de aansluiting De Amert tot en met de aansluiting Rembrantlaan. Nabij de aansluiting met de Deurneseweg/A67 zijn inmiddels iVRI’s geplaatst. Tijdens en na de ombouw van de N279 komen ook elders op het traject iVRI’s.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.