Slimme Deventer verkeerslichten primeur in Nederland
De verkeerslichten in Deventer reageren voortaan niet alleen meer op detectielussen in het wegdek, maar ook op berichten van automobilisten die bijvoorbeeld de Flitsmeister app gebruiken. Dat bevordert een optimale werking van de verkeersregeling.
Het systeem is gebaseerd op Coöperative Awareness Messages (CAM) die de locatie van het voertuig doorgeven via de cloud aan de nieuwste generatie interactieve verkeerslichten (iVRI’s). Die kunnen de verkeersregeling daarop aanpassen voor een optimale doorstroming. Op de Siemelinksweg en het Hanzetrace staan al iVRI’s die op CAM berichten reageren.
Deze nieuwste technieken zijn nu alleen nog voor automobilisten beschikbaar. Maar later dit jaar ook voor fietsers. Ook die geven dan automatisch hun positie door aan de verkeerslichten. Op termijn zal deze nieuwe techniek de traditionele techniek zoals detectielussen vervangen.
Met de nieuwe iVRI’s kunnen brandweer, ambulances en politie de verkeerslichten zo sturen dat ze groen licht krijgen bij verkeerslichten voor een kortere aanrijdtijd.
Het systeem is gebaseerd op Coöperative Awareness Messages (CAM) die de locatie van het voertuig doorgeven via de cloud aan de nieuwste generatie interactieve verkeerslichten (iVRI’s). Die kunnen de verkeersregeling daarop aanpassen voor een optimale doorstroming. Op de Siemelinksweg en het Hanzetrace staan al iVRI’s die op CAM berichten reageren.
Deze nieuwste technieken zijn nu alleen nog voor automobilisten beschikbaar. Maar later dit jaar ook voor fietsers. Ook die geven dan automatisch hun positie door aan de verkeerslichten. Op termijn zal deze nieuwe techniek de traditionele techniek zoals detectielussen vervangen.
Met de nieuwe iVRI’s kunnen brandweer, ambulances en politie de verkeerslichten zo sturen dat ze groen licht krijgen bij verkeerslichten voor een kortere aanrijdtijd.
Geen opmerkingen: