Een nieuwe taal ontwerpen voor autonome auto's
Autonoom rijden belooft veel voordelen te bieden, variƫrend van meer veiligheid tot meer mobiliteit.
De komst van zelfrijdende auto's betekent echter ook dat we middelen moeten bedenken om de bedoelingen van deze voertuigen over te brengen, wanneer er geen bestuurder meer is om naar te kijken.
Debargha Dey is een van de onderzoekers van de TU/e die een nieuwe taal voor auto's ontwikkelt.
Tot enkele jaren geleden waren de meeste onderzoekers in slimme mobiliteit vooral geĆÆnteresseerd in de interactie tussen automobilisten, of tussen auto en automobilist.
Dey en zijn collega's in het door NWO gefinancierde iCAVE-programma richten zich daarentegen op situaties waarin de bestuurder niet langer de controle heeft en de persoon in de auto niet langer de bedoeling van de auto vertegenwoordigt.
De komst van zelfrijdende auto's betekent echter ook dat we middelen moeten bedenken om de bedoelingen van deze voertuigen over te brengen, wanneer er geen bestuurder meer is om naar te kijken.
Debargha Dey is een van de onderzoekers van de TU/e die een nieuwe taal voor auto's ontwikkelt.
Tot enkele jaren geleden waren de meeste onderzoekers in slimme mobiliteit vooral geĆÆnteresseerd in de interactie tussen automobilisten, of tussen auto en automobilist.
Dey en zijn collega's in het door NWO gefinancierde iCAVE-programma richten zich daarentegen op situaties waarin de bestuurder niet langer de controle heeft en de persoon in de auto niet langer de bedoeling van de auto vertegenwoordigt.
Zogeheten 'externe Mens-Machine Interfaces' (external Human-Machine Interfaces) kunnen met licht, geluid of andere middelen aan de andere weggebruiker aangeven dat ze als eerste kunnen gaan.
Geen opmerkingen: