'Kwaliteit rijhulpsystemen wisselend'
Rijhulpsystemen van autofabrikanten verschillen onderling behoorlijk in kwaliteit. Dat blijkt uit een test van veiligheidsorganisatie Euro NCAP, waar de Consumentenbond partner van is. De systemen van Audi, BMW en Mercedes doen het goed, die van Tesla en Volvo vallen tegen.
Rijhulpsytemen nemen het rijden deels over van de bestuurder en waarschuwen of grijpen in bij dreigende botsingen.
Euro NCAP beoordeelde de systemen van 10 auto’s. Drie daarvan krijgen een ‘zeer goed’: die van Mercedes-Benz, BMW en Audi.
Hoewel Tesla bekend staat als voorloper op het gebied van rij-assistentie, is het eindoordeel voor het systeem matig. Het hulpsysteem biedt hoogwaardige assistentie en grijpt goed en tijdig in, maar er is te weinig samenwerking tussen bestuurder en auto. Het systeem lijkt te kiezen voor ofwel volledig autonoom rijden ofwel de bestuurder in controle laten, zonder tussenvorm. Zo schakelt de auto pilot zichzelf uit op het moment dat de automobilist om een object op de rijbaan heen stuurt.
Het laagst scoren de Renault Clio en Peugeot 2008. Deze auto’s beschikken over veel minder geavanceerde systemen dan de rest.
Rijhulpsytemen nemen het rijden deels over van de bestuurder en waarschuwen of grijpen in bij dreigende botsingen.
Euro NCAP beoordeelde de systemen van 10 auto’s. Drie daarvan krijgen een ‘zeer goed’: die van Mercedes-Benz, BMW en Audi.
Hoewel Tesla bekend staat als voorloper op het gebied van rij-assistentie, is het eindoordeel voor het systeem matig. Het hulpsysteem biedt hoogwaardige assistentie en grijpt goed en tijdig in, maar er is te weinig samenwerking tussen bestuurder en auto. Het systeem lijkt te kiezen voor ofwel volledig autonoom rijden ofwel de bestuurder in controle laten, zonder tussenvorm. Zo schakelt de auto pilot zichzelf uit op het moment dat de automobilist om een object op de rijbaan heen stuurt.
Het laagst scoren de Renault Clio en Peugeot 2008. Deze auto’s beschikken over veel minder geavanceerde systemen dan de rest.
Geen opmerkingen: