Mobility-as-a- Service (MaaS) nog onbekend begrip
Reisapps zoals 9292ov, Google Maps en Uber worden door meer dan de helft van Nederland gebruikt, blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder 1.350 Nederlanders.
Hoewel deze reisapps de voorbode zijn van Mobility-as-a- Service (MaaS), is deze ontwikkeling zelf nog niet bekend bij het grote publiek. Maar liefst 89 procent van de Nederlanders heeft zelfs nog nooit van de term MaaS gehoord. In de Randstad en onder jongeren is het begrip weliswaar bekender, maar wat het precies inhoudt is niet altijd even duidelijk. Het noorden van het land is het minst bekend met MaaS.
De huidige generatie reisapps wordt gezien als de basis voor wat in de toekomst als Mobility-as-a-Service (MaaS) aangeboden gaat worden. MaaS is echter meer dan een slimme reisapp waarin vervoersopties worden gebundeld. Het is een systeem waarbij de reiziger gebruik kan maken van een combinatie aan vervoersopties en dit via een platform of app ‘on demand’ kan plannen, boeken en betalen. De overheid, gemeenten, vervoersbedrijven en het bedrijfsleven werken gezamenlijk aan een goed functionerend systeem.
Ook na uitleg van wat MaaS is, bleek nog niet meteen duidelijk waar het om draait bij dit mobiliteitsconcept. 66 procent van de Nederlanders ervaart momenteel geen nadelen bij het gebruik van reisapps. En bijna 40 procent ziet vooralsnog geen voordelen bij het gebruik van MaaS. Terwijl de genoemde nadelen van de huidige generatie reisapps (het gebruik moeten maken van meerdere apps om een volledige reis te plannen (15 procent), vertragingen die niet meegenomen worden in het reisadvies (14 procent) en dat je er nog niet je hele reis mee kunt betalen (9 procent)) met MaaS juist tot het verleden moeten gaan behoren. Door reizigers nog beter te informeren, kan er veel onwetendheid worden weggenomen.
Hoewel deze reisapps de voorbode zijn van Mobility-as-a- Service (MaaS), is deze ontwikkeling zelf nog niet bekend bij het grote publiek. Maar liefst 89 procent van de Nederlanders heeft zelfs nog nooit van de term MaaS gehoord. In de Randstad en onder jongeren is het begrip weliswaar bekender, maar wat het precies inhoudt is niet altijd even duidelijk. Het noorden van het land is het minst bekend met MaaS.
De huidige generatie reisapps wordt gezien als de basis voor wat in de toekomst als Mobility-as-a-Service (MaaS) aangeboden gaat worden. MaaS is echter meer dan een slimme reisapp waarin vervoersopties worden gebundeld. Het is een systeem waarbij de reiziger gebruik kan maken van een combinatie aan vervoersopties en dit via een platform of app ‘on demand’ kan plannen, boeken en betalen. De overheid, gemeenten, vervoersbedrijven en het bedrijfsleven werken gezamenlijk aan een goed functionerend systeem.
Ook na uitleg van wat MaaS is, bleek nog niet meteen duidelijk waar het om draait bij dit mobiliteitsconcept. 66 procent van de Nederlanders ervaart momenteel geen nadelen bij het gebruik van reisapps. En bijna 40 procent ziet vooralsnog geen voordelen bij het gebruik van MaaS. Terwijl de genoemde nadelen van de huidige generatie reisapps (het gebruik moeten maken van meerdere apps om een volledige reis te plannen (15 procent), vertragingen die niet meegenomen worden in het reisadvies (14 procent) en dat je er nog niet je hele reis mee kunt betalen (9 procent)) met MaaS juist tot het verleden moeten gaan behoren. Door reizigers nog beter te informeren, kan er veel onwetendheid worden weggenomen.
Geen opmerkingen: