Parkeerapps kunnen duur uitpakken
Consumenten zijn over het algemeen tevreden met hun parkeerapps, maar lopen wel tegen de nodige problemen op. Dat blijkt uit een enquĂȘte van de Consumentenbond onder ruim 10.000 panelleden.
De Consumentenbond testte 10 parkeerapps op gebruikskosten, functies, klanttevredenheid en bereikbaarheid van de klantenservice en vroeg gebruikers naar hun ervaringen. De meeste gebruikers zijn (zeer) tevreden over hun app. Vooral Tango Parkeren ( 9,3) en de Rabo App (9) scoren hoog. Gebruikers van EasyPark zijn het minst tevreden. Zij geven de app een 6,3. Vooral vanwege de slecht bereikbare klantenservice en de hoge kosten. In mei 2025 paste EasyPark zijn tariefstructuur aan waardoor consumenten soms tot wel 7 euro extra per parkeersessie moeten betalen. Ook Yellowbrick verhoogde onlangs zijn servicekosten.
De apps verschillen sterk in functionaliteit. Zo toont niet elke app vooraf het parkeertarief. En zeven van de tien apps laten consumenten een eindtijd instellen. Bij slechts drie apps stopt de parkeeractie automatisch als consumenten wegrijden. Bij andere loopt de teller door totdat de parkeeractie handmatig wordt afgesloten. Dat leidt regelmatig tot onnodige kosten.
De klantenservice laat bij veel parkeerapps te wensen over. 35 procent van de ondervraagden die met de klantenservice contact opnam, ervoer problemen. Vooral de slechte bereikbaarheid wordt genoemd. Zo zijn verschillende klantenservices niet te bellen na kantooruren. En sommigen zijn helemaal niet telefonisch bereikbaar. Zo loopt contact met onder andere de Rabo App en Ease2Pay-On the Go alleen via e-mail of een contactformulier. Nogal omslachtig en klantonvriendelijk. En als er al contact mogelijk is, komt een derde van de gebruikers niet tot een oplossing.
De Consumentenbond raadt automobilisten aan om kritisch te kiezen. ‘Kijk niet alleen naar de kosten, maar ook of de app past bij jouw parkeergebruik, handige functies heeft en of de klantenservice goed bereikbaar is. En of je ermee kunt parkeren in de regio’s en garages waar jij komt. Zo voorkom je verrassingen.’
De Consumentenbond testte 10 parkeerapps op gebruikskosten, functies, klanttevredenheid en bereikbaarheid van de klantenservice en vroeg gebruikers naar hun ervaringen. De meeste gebruikers zijn (zeer) tevreden over hun app. Vooral Tango Parkeren ( 9,3) en de Rabo App (9) scoren hoog. Gebruikers van EasyPark zijn het minst tevreden. Zij geven de app een 6,3. Vooral vanwege de slecht bereikbare klantenservice en de hoge kosten. In mei 2025 paste EasyPark zijn tariefstructuur aan waardoor consumenten soms tot wel 7 euro extra per parkeersessie moeten betalen. Ook Yellowbrick verhoogde onlangs zijn servicekosten.
De apps verschillen sterk in functionaliteit. Zo toont niet elke app vooraf het parkeertarief. En zeven van de tien apps laten consumenten een eindtijd instellen. Bij slechts drie apps stopt de parkeeractie automatisch als consumenten wegrijden. Bij andere loopt de teller door totdat de parkeeractie handmatig wordt afgesloten. Dat leidt regelmatig tot onnodige kosten.
De klantenservice laat bij veel parkeerapps te wensen over. 35 procent van de ondervraagden die met de klantenservice contact opnam, ervoer problemen. Vooral de slechte bereikbaarheid wordt genoemd. Zo zijn verschillende klantenservices niet te bellen na kantooruren. En sommigen zijn helemaal niet telefonisch bereikbaar. Zo loopt contact met onder andere de Rabo App en Ease2Pay-On the Go alleen via e-mail of een contactformulier. Nogal omslachtig en klantonvriendelijk. En als er al contact mogelijk is, komt een derde van de gebruikers niet tot een oplossing.
De Consumentenbond raadt automobilisten aan om kritisch te kiezen. ‘Kijk niet alleen naar de kosten, maar ook of de app past bij jouw parkeergebruik, handige functies heeft en of de klantenservice goed bereikbaar is. En of je ermee kunt parkeren in de regio’s en garages waar jij komt. Zo voorkom je verrassingen.’
Geen opmerkingen: