Nederland neemt voorsprong in voertuigtechnologie
Twee Nederlandse technologiebedrijven - ARS T&TT en Technolution - nemen een voorsprong bij de invoering van een nieuwe generatie voertuigtechnologie die de verkeerscentrale direct in de auto brengt, gepersonaliseerd en wel. Door deze slimme auto is veel efficienter weggebruik binnen handbereik. Op 25 en 26 maart kan dit door een testrit in Amsterdam en op de A10 (vanaf de RAI) worden ervaren.
De techniek werkt als volgt: de bestuurder heeft technologie in de auto waarmee doorlopend o.a. actuele verkeersinformatie, routeadviezen en snelheidsadviezen worden on-line verzameld uit de systemen van de wegbeheerders. Door deze extra informatie kan de optimale route berekend worden, waarbij de uiteindelijke reistijd, verkeersbelasting en de milieubelasting zo laag mogelijk zijn. Krijgt de bestuurder pech of ontstaat er een ongeluk dan wordt dit direct getraceerd door de hulpdiensten. Een incident kan zo sneller en effectiever worden opgelost. Door deze nieuwe techniek is er directe interactie tussen de wegbeheerder en de bestuurder.
Het belangrijke verschil met de huidige situatie is dat de informatie van de wegbeheerder gepersonaliseerd wordt. De wegbeheerder kan rekening houden met de te volgen routes van de verkeersdeelnemers en de bestuurders weten ruim van te voren welke maatregelen verderop door de wegbeheerder zijn genomen. Hierdoor kan de bestuurder zijn rijgedrag aanpassen. Dit zal de doorstroming bevorderen en milieubelasting verminderen.
De wegbeheerder ontvangt van de voertuigen op haar beurt informatie over de actuele situatie op de weg, of wegtemperatuur en de aanwezigheid van regen, mist of ijzel. Wegbeheerders kunnen bovendien aanmerkelijk besparen op de talloze kostbare wegkantsystemen die dan niet langer nodig zijn.
Coöperatieve systemen gaan over samenwerking tussen verkeerssystemen. Dit type systemen komt dus zonder samenwerking tussen betrokken organisaties niet tot stand. Twee toonaangevende Nederlandse bedrijven, Technolution en ARS T&TT, werken al jaren afzonderlijk aan deze ontwikkelingen en presenteren de resultaten tijdens de Intertraffic. Door een gezamenlijke presentatie laten wij zien hoe deze samenwerking en de coöperatieve systemen gestalte krijgen.
Cooperative spirits is een nieuw initiatief waarin aanbieders van hoogwaardige oplossingen elkaar vinden en deze oplossingen zo nodig standaardiseren en toetsen op kwaliteit. Het doel van Cooperative Spirits is om de internationale markt sneller te ontsluiten en een internationaal keurmerk te introduceren dat wegbeheerders en de automobielindustrie het vertrouwen geeft dat is benodigd voor investeringen in deze nieuwe technologie. Nederland heeft binnen deze markt een vooraanstaande internationale marktpositie.
De techniek werkt als volgt: de bestuurder heeft technologie in de auto waarmee doorlopend o.a. actuele verkeersinformatie, routeadviezen en snelheidsadviezen worden on-line verzameld uit de systemen van de wegbeheerders. Door deze extra informatie kan de optimale route berekend worden, waarbij de uiteindelijke reistijd, verkeersbelasting en de milieubelasting zo laag mogelijk zijn. Krijgt de bestuurder pech of ontstaat er een ongeluk dan wordt dit direct getraceerd door de hulpdiensten. Een incident kan zo sneller en effectiever worden opgelost. Door deze nieuwe techniek is er directe interactie tussen de wegbeheerder en de bestuurder.
Het belangrijke verschil met de huidige situatie is dat de informatie van de wegbeheerder gepersonaliseerd wordt. De wegbeheerder kan rekening houden met de te volgen routes van de verkeersdeelnemers en de bestuurders weten ruim van te voren welke maatregelen verderop door de wegbeheerder zijn genomen. Hierdoor kan de bestuurder zijn rijgedrag aanpassen. Dit zal de doorstroming bevorderen en milieubelasting verminderen.
De wegbeheerder ontvangt van de voertuigen op haar beurt informatie over de actuele situatie op de weg, of wegtemperatuur en de aanwezigheid van regen, mist of ijzel. Wegbeheerders kunnen bovendien aanmerkelijk besparen op de talloze kostbare wegkantsystemen die dan niet langer nodig zijn.
Coöperatieve systemen gaan over samenwerking tussen verkeerssystemen. Dit type systemen komt dus zonder samenwerking tussen betrokken organisaties niet tot stand. Twee toonaangevende Nederlandse bedrijven, Technolution en ARS T&TT, werken al jaren afzonderlijk aan deze ontwikkelingen en presenteren de resultaten tijdens de Intertraffic. Door een gezamenlijke presentatie laten wij zien hoe deze samenwerking en de coöperatieve systemen gestalte krijgen.
Cooperative spirits is een nieuw initiatief waarin aanbieders van hoogwaardige oplossingen elkaar vinden en deze oplossingen zo nodig standaardiseren en toetsen op kwaliteit. Het doel van Cooperative Spirits is om de internationale markt sneller te ontsluiten en een internationaal keurmerk te introduceren dat wegbeheerders en de automobielindustrie het vertrouwen geeft dat is benodigd voor investeringen in deze nieuwe technologie. Nederland heeft binnen deze markt een vooraanstaande internationale marktpositie.
Geen opmerkingen: