TNO en ORTEC integreren reistijdvoorspeller
De eerste stappen om TNO’s reistijdvoorspeller aan ORTEC’s ritplanningspakket te koppelen zijn gezet. De integratie van Reistijdinformatie In Transport Management Systemen (RITS) is een project van De Verkeersonderneming, waaraan ORTEC, TNO en logistieke dienstverleners De Rijke en Simon Loos deelnemen. Met RITS wil De Verkeersonderneming de transportsector uitnodigen om reistijdverwachtingen te gebruiken bij routeplanning… Missie van De Verkeersonderneming is namelijk om files op en rond de A15 te verminderen.
In deze samenwerking zorgt TNO voor een nieuwe vorm voor berekening van de reistijdverwachting, terwijl ORTEC bijdraagt met een innovatieve manier van plannen op basis van deze reistijdverwachting. “Het doel van dit project is een start te maken met het integreren van de reistijdvoorspellers van TNO met het ritplanningspakket van ORTEC”, aldus product manager Theodoor Torn van ORTEC. Het ritplanningspakket van ORTEC ondersteunt de tactisch-operationele transportplanning bij logistieke dienstverleners. De nieuwe mogelijkheden worden bij de containerdivisies van De Rijke en Simon Loos getoetst in pilots. Beide bedrijven hebben eerder het ritplanningspakket ORTEC Transport & Distribution geïmplementeerd in hun organisatie.
In het RITS project neemt de container divisie van De Rijke deel. “Deze divisie heeft zo’n 200 vrachtwagens die minimaal twee keer per dag de A15 gebruiken”, vertelt business unit manager Barend van der Heijden van De Rijke. “Plannen op basis van reistijdverwachtingen zou volgens ons zeker kunnen helpen om efficiëntere ritten en routes te plannen.” Ronald Bakx, manager Informatisering & Automatisering van Simon Loos bv vult aan: “Dit is voor ons uitgelezen kans. Met plannen op basis van reistijdverwachtingen kunnen we onze processen nog verder optimaliseren. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: door nog efficiënter te plannen, dragen we bij aan het milieu.”
Het reistijdverwachting-systeem van TNO heeft twee taken, namelijk meten en voorspellen. Adviseur Hein van Rijswijck van TNO legt uit: “Op basis van historische data en actuele gegevens kan TNO elke 15 minuten een reistijdvoorspelling opstellen voor drie verschillende voorspellingshorizons (komende uur, komende week en komende maand). De reistijdinformatie komt uit detectiesystemen op het wegennetwerk, maar kan daarnaast ook aangevuld worden met gegevens uit mobiele telefoons of GPS-kastjes.” Op deze manier kan van zowel het hoofd- als het onderliggende wegennetwerk dus zeer nauwkeurige reistijdinformatie worden verzameld.
In deze samenwerking zorgt TNO voor een nieuwe vorm voor berekening van de reistijdverwachting, terwijl ORTEC bijdraagt met een innovatieve manier van plannen op basis van deze reistijdverwachting. “Het doel van dit project is een start te maken met het integreren van de reistijdvoorspellers van TNO met het ritplanningspakket van ORTEC”, aldus product manager Theodoor Torn van ORTEC. Het ritplanningspakket van ORTEC ondersteunt de tactisch-operationele transportplanning bij logistieke dienstverleners. De nieuwe mogelijkheden worden bij de containerdivisies van De Rijke en Simon Loos getoetst in pilots. Beide bedrijven hebben eerder het ritplanningspakket ORTEC Transport & Distribution geïmplementeerd in hun organisatie.
In het RITS project neemt de container divisie van De Rijke deel. “Deze divisie heeft zo’n 200 vrachtwagens die minimaal twee keer per dag de A15 gebruiken”, vertelt business unit manager Barend van der Heijden van De Rijke. “Plannen op basis van reistijdverwachtingen zou volgens ons zeker kunnen helpen om efficiëntere ritten en routes te plannen.” Ronald Bakx, manager Informatisering & Automatisering van Simon Loos bv vult aan: “Dit is voor ons uitgelezen kans. Met plannen op basis van reistijdverwachtingen kunnen we onze processen nog verder optimaliseren. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: door nog efficiënter te plannen, dragen we bij aan het milieu.”
Het reistijdverwachting-systeem van TNO heeft twee taken, namelijk meten en voorspellen. Adviseur Hein van Rijswijck van TNO legt uit: “Op basis van historische data en actuele gegevens kan TNO elke 15 minuten een reistijdvoorspelling opstellen voor drie verschillende voorspellingshorizons (komende uur, komende week en komende maand). De reistijdinformatie komt uit detectiesystemen op het wegennetwerk, maar kan daarnaast ook aangevuld worden met gegevens uit mobiele telefoons of GPS-kastjes.” Op deze manier kan van zowel het hoofd- als het onderliggende wegennetwerk dus zeer nauwkeurige reistijdinformatie worden verzameld.
Geen opmerkingen: