Verkeersonveilige situatie gezien?
Iedereen kan met ingang van vandaag verkeersonveilige situaties melden
bij het Meldpunt Veilig Verkeer. Dit kan
gaan om een gevaarlijke route die kinderen moeten fietsen naar school of
een plek waarvan mensen het gevoel hebben dat deze niet verkeersveilig
is. Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft veel kennis en ervaring over de
aanpak van verkeersonveilige situaties en adviseert de melders hoe zij
zelf kunnen bijdragen om de situatie te verbeteren.
VVN kan zien wat verkeersdeelnemers vinden van verkeerssituaties, hoeveel meldingen er van een situatie zijn binnengekomen en hoe de verkeersbeleving ter plaatse is. Landelijk coördinator Jenno Kootstra: "Komen er bijvoorbeeld veel meldingen over het verkeersgedrag in 30 kilometergebieden binnen, dan weten wij dat we daarmee aan de slag moeten. Ook al gebeuren daar weinig of geen ongevallen. Het kan zijn dat mensen de plekken die ze als verkeersonveilig ervaren juist vermijden. Voor deze plekken is vooralsnog weinig aandacht, omdat de verkeersonveiligheid niet terug te zien is in de ongevalcijfers." De software voor de database is ontwikkeld door Via.nl. Erik Donkers van VIA.nl: "Uit de gegevens van de database zie ik nu al een patroon ontstaan: 48% van de meldingen gaat over het verkeersgedrag en 52% van de meldingen is gericht op de weginrichting. Dit is unieke en waardevolle informatie."
De informatie uit de database kunnen wegbeheerders, gemeenten, provincies en het Rijk gebruiken om de wegen te verbeteren of de plekken te onderzoeken die mensen als verkeeronveilig ervaren. VVN wil de verkeersveiligheid, door middel van het unieke inzicht in verkeersbeleving, hoger op de politieke agenda krijgen.
VVN kan zien wat verkeersdeelnemers vinden van verkeerssituaties, hoeveel meldingen er van een situatie zijn binnengekomen en hoe de verkeersbeleving ter plaatse is. Landelijk coördinator Jenno Kootstra: "Komen er bijvoorbeeld veel meldingen over het verkeersgedrag in 30 kilometergebieden binnen, dan weten wij dat we daarmee aan de slag moeten. Ook al gebeuren daar weinig of geen ongevallen. Het kan zijn dat mensen de plekken die ze als verkeersonveilig ervaren juist vermijden. Voor deze plekken is vooralsnog weinig aandacht, omdat de verkeersonveiligheid niet terug te zien is in de ongevalcijfers." De software voor de database is ontwikkeld door Via.nl. Erik Donkers van VIA.nl: "Uit de gegevens van de database zie ik nu al een patroon ontstaan: 48% van de meldingen gaat over het verkeersgedrag en 52% van de meldingen is gericht op de weginrichting. Dit is unieke en waardevolle informatie."
De informatie uit de database kunnen wegbeheerders, gemeenten, provincies en het Rijk gebruiken om de wegen te verbeteren of de plekken te onderzoeken die mensen als verkeeronveilig ervaren. VVN wil de verkeersveiligheid, door middel van het unieke inzicht in verkeersbeleving, hoger op de politieke agenda krijgen.
Geen opmerkingen: