Autodealers in de problemen
De Europese autoverkoop daalt dit jaar met zes procent als gevolg van de
kredietcrisis. Hoewel de markt op middellange termijn weer zal aantrekken, komt
meer dan 20 procent van de autodealers in de financiële problemen. Dat voorspelt
Roland Berger Strategy Consultants in haar studie 'Automotive Retail Business'.
Veel autofabrikanten zijn niet op de hoogte van de financiële situatie van hun
dealers, terwijl een gezond dealernetwerk en verkoopkanaal voor hen cruciaal
zijn. Autofabrikanten zullen daarom ook in moeilijke marktomstandigheden dealers
moeten ondersteunen bij het veiligstellen van omzet, marktaandeel en duurzame
winstgevendheid.
Onzekerheid over de financiële toekomst, verminderd consumentenvertrouwen en toenemende werkeloosheid zorgen ervoor dat er in heel Europa minder auto's worden verkocht. Vooral in Zuid-Europese landen is het effect van de crisis op de autoverkoop merkbaar. Italië en Spanje zien hun autoverkoop de laatste jaren met respectievelijk gemiddeld 7,3 en 13,4 procent afnemen. In Nederland zal de verkoop op ongeveer hetzelfde niveau als in 2007 uitkomen.
Doordat veel autodealers hun financiële vooruitzichten overschatten, is het voor autofabrikanten vaak niet duidelijk welke bedreigingen er op hun dealers en het gehele dealernetwerk afkomen. Volgens de studie kunnen autofabrikanten in drie stappen de uitdagingen analyseren waar hun dealers voor staan. In de eerste stap worden de huidige risico's van de individuele dealers beoordeeld. In de tweede stap worden scenario's gebruikt om mogelijke knelpunten in de liquiditeit te identificeren. De derde stap omhelst het opstellen van actie en implementatie plannen om de bedreigingen voor de dealers te minimaliseren.
Het is belangrijk om de dealers, die nu al zijn blootgesteld aan grote risico's en die belangrijk zijn voor de kwaliteit van het dealernetwerk, te ondersteunen. "Autofabrikanten zouden een scenarioanalyse voor de cashflowvoorspellingen van de dealers met een hoog risico moeten maken. Op deze manier kunnen zij tijdig ingrijpen om hun dealers te ondersteunen. Om het totale risico en de invloed op de omzet te kwantificeren, zou de liquiditeitspositie van al deze hoge-risico-dealers gemonitord moeten worden," vertelt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. Uiteindelijk moet voor iedere dealer een plan om deze risico's te verlagen worden ontwikkeld. In dit plan moeten structurele acties opgenomen zijn, maar ook zaken als het optimaliseren van de voorraad en kredietafspraken. "Het continu bewaken van de voortgang en het afstemmen van het plan zijn cruciaal in dit proces," concludeert Seyger.
Onzekerheid over de financiële toekomst, verminderd consumentenvertrouwen en toenemende werkeloosheid zorgen ervoor dat er in heel Europa minder auto's worden verkocht. Vooral in Zuid-Europese landen is het effect van de crisis op de autoverkoop merkbaar. Italië en Spanje zien hun autoverkoop de laatste jaren met respectievelijk gemiddeld 7,3 en 13,4 procent afnemen. In Nederland zal de verkoop op ongeveer hetzelfde niveau als in 2007 uitkomen.
Doordat veel autodealers hun financiële vooruitzichten overschatten, is het voor autofabrikanten vaak niet duidelijk welke bedreigingen er op hun dealers en het gehele dealernetwerk afkomen. Volgens de studie kunnen autofabrikanten in drie stappen de uitdagingen analyseren waar hun dealers voor staan. In de eerste stap worden de huidige risico's van de individuele dealers beoordeeld. In de tweede stap worden scenario's gebruikt om mogelijke knelpunten in de liquiditeit te identificeren. De derde stap omhelst het opstellen van actie en implementatie plannen om de bedreigingen voor de dealers te minimaliseren.
Het is belangrijk om de dealers, die nu al zijn blootgesteld aan grote risico's en die belangrijk zijn voor de kwaliteit van het dealernetwerk, te ondersteunen. "Autofabrikanten zouden een scenarioanalyse voor de cashflowvoorspellingen van de dealers met een hoog risico moeten maken. Op deze manier kunnen zij tijdig ingrijpen om hun dealers te ondersteunen. Om het totale risico en de invloed op de omzet te kwantificeren, zou de liquiditeitspositie van al deze hoge-risico-dealers gemonitord moeten worden," vertelt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. Uiteindelijk moet voor iedere dealer een plan om deze risico's te verlagen worden ontwikkeld. In dit plan moeten structurele acties opgenomen zijn, maar ook zaken als het optimaliseren van de voorraad en kredietafspraken. "Het continu bewaken van de voortgang en het afstemmen van het plan zijn cruciaal in dit proces," concludeert Seyger.
Geen opmerkingen: