Routeplanners en navigatiesystemen sneller up-to-date
Vanaf 1 januari 2013 krijgen weggebruikers via hun routeplanners en navigatiesystemen sneller informatie over wegaanpassingen. Vanaf deze datum worden verkeersbesluiten elektronisch bekendgemaakt in de Staatscourant. Belangrijke wegaanpassingen, zoals een inrijverbod, kunnen zo sneller worden doorgevoerd door aanbieders van routeplanners en navigatiesystemen.
De 434 wegbeheerders in Nederland publiceren nu nog wijzigingen in weggegevens in tientallen verschillende lokale dag- en weekbladen. Het verzamelen en verwerken van de wijzigingen uit al die papieren bronnen is voor kaartenmakers een tijdrovende klus. Dit leidt tot onvolledige reisadviezen en ongemak voor weggebruikers.
Vanaf 1 januari worden alle wijzigingen in essentiële weggegevens digitaal, gestandaardiseerd en via één loket (Staatscourant.nl) beschikbaar gesteld. Hiermee kunnen weggegevens als een inrijverbod, aanpassing van snelheidslimieten of invoering van een milieuzone sneller worden doorgevoerd door kaartenmakers. Zo wordt bijvoorbeeld voorkomen dat vrachtwagens door milieuzones worden genavigeerd.
De elektronische publicatie scheelt wegbeheerders rond de 1 miljoen euro aan publicatiekosten per jaar. Ook maken de wijzigingen nieuwe diensten aan burgers mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een attenderingsservice voor (ontwerp)verkeersbesluiten in de eigen regio.
De 434 wegbeheerders in Nederland publiceren nu nog wijzigingen in weggegevens in tientallen verschillende lokale dag- en weekbladen. Het verzamelen en verwerken van de wijzigingen uit al die papieren bronnen is voor kaartenmakers een tijdrovende klus. Dit leidt tot onvolledige reisadviezen en ongemak voor weggebruikers.
Vanaf 1 januari worden alle wijzigingen in essentiële weggegevens digitaal, gestandaardiseerd en via één loket (Staatscourant.nl) beschikbaar gesteld. Hiermee kunnen weggegevens als een inrijverbod, aanpassing van snelheidslimieten of invoering van een milieuzone sneller worden doorgevoerd door kaartenmakers. Zo wordt bijvoorbeeld voorkomen dat vrachtwagens door milieuzones worden genavigeerd.
De elektronische publicatie scheelt wegbeheerders rond de 1 miljoen euro aan publicatiekosten per jaar. Ook maken de wijzigingen nieuwe diensten aan burgers mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een attenderingsservice voor (ontwerp)verkeersbesluiten in de eigen regio.
Geen opmerkingen: