Schultz wil slimme autotechnieken landelijk inzetten
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil slimme technieken in auto’s en bestuurdersondersteuning op grote schaal gaan inzetten. De toepassing van nieuwe technologie voor verkeersmanagement en actuele persoonlijke reisinformatie biedt grote kansen voor de mobiliteit, aldus de minister. Het gaat bijvoorbeeld om technieken waarbij voertuigen onderling communiceren of in contact staan met de wegkant zodat ze kunnen reageren op signalen die door de wegbeheerder worden gegeven.
De minister meldt vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat zij met een gezamenlijke aanpak voor wegbeheerders, de automotive industrie en service providers komt voor de grootschalige inzet van nieuwe technologie voor verkeersmanagement en reisinformatie.Volgens de minister kunnen slimme technologie en actuele op de individuele weggebruiker toegesneden reisinformatie een grote bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en effectief verkeersmanagement. Schultz: “Smartphones, navigatie en communicatiesystemen tussen voertuig en infrastructuur bieden een enorme kansen om onze infrastructuur beter te benutten. We willen de stap van klein naar groot maken: van kleinere proeven tot een landelijke uitrol van kansrijke projecten. Hiervan profiteren zowel verkeersdeelnemers en wegbeheerders als de economie: succesvolle Nederlandse oplossingen voor mobiliteitsproblemen kunnen ook in het buitenland worden toegepast.”
In verschillende regio’s zijn onder meer in het kader van het programma Beter Benutten proeven naar de toepassing van nieuwe technologieën voor verkeersmanagement en reisinformatie in gang gezet. Een voorbeeld daarvan is de Praktijkproef Amsterdam waarbij automobilisten op maat gesneden in-car informatie krijgen en daardoor sneller kunnen reizen. In Brabant testen overheden, wegbeheerders en marktpartijen in-car technieken die automobilisten helpen veiliger, comfortabeler en schoner te rijden. Het ministerie en de provincie Brabant gaan de markt ook uitdagen een in-car dienst te ontwikkelen die helpt bij het voorkomen van schokbewegingen op snelwegen die kunnen zorgen voor files. In 2014 start een Brabant een proef om de zogeheten spookfiles die zonder duidelijke oorzaak ontstaan tegen te gaan.
In de brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat zij samen met lagere overheden en het bedrijfsleven met een routekaart komt waarin de gezamenlijke koers voor grootschalige toepassing voor nieuwe technieken voor reisinformatie en verkeersmanagement wordt vastgelegd. “Omdat het maatschappelijk belang groot is, zie ik het als mijn verantwoordelijkheid om het initiatief te nemen tot een gezamenlijke koers en een concrete agenda voor ontwikkeling en innovatie”, aldus de minister.
Geen opmerkingen: