Vrachtwagens zonder chauffeur: winst voor economie en milieu
Over vijf jaar moet het de normaalste zaak van de wereld gaan worden: vrachtwagens op de snelweg zonder actieve chauffeur. Op de belangrijkste corridors in ons land rijden dan ‘treintjes’ van twee trucks vlak achter elkaar, waarbij de achterste niet actief bemand is. De voordelen zijn groot: minder brandstof, minder CO2-uitstoot en een besparing op personele kosten. TNO gaat in praktijkproeven laten zien dat dit veilig kan.
‘Dat het technologisch mogelijk is, hebben we al eerder aangetoond. Nu gaan we in de praktijk bewijzen dat het ook volstrekt veilig kan’, zegt Daan de Cloe van TNO. In november vorig jaar reed minister Schultz van IenM al mee in een test met een groepje automatisch bestuurde personenauto’s tussen het verkeer op de drukke A10 bij Amsterdam. Eerder toonde TNO in praktijkproeven op een afgesloten deel van de A270 aan dat colonnes auto’s voorzien van TNO-technologie coöperatief kunnen rijden. Via draadloze technologieën communiceren de auto’s met elkaar en met systemen in en langs de weg. Zo kunnen ze op tienden van seconden afstand van elkaar rijden en reageren ze razendsnel op elkaar, waardoor de doorstroming op de weg verbetert, brandstof wordt bespaard en CO2-uitstoot vermindert. ‘Nu gaan we dit concept van autonoom en coöperatief rijden toepassen voor vrachtwagens. In de sector transport en logistiek is de business case duidelijker en sneller te realiseren dan bij personenauto’s.’
TNO is met het oog hierop het programma Automated Driving gestart, waarin het samenwerkt met overheden, universiteiten en het bedrijfsleven. Partners waarmee wordt gesproken zijn onder meer het ministerie van IenM, de Rijksdienst voor het Wegverkeer, lokale overheden, Transport en Logistiek Nederland (TLN), logistieke partijen, de verzekeringsbranche, technische universiteiten, vrachtwagenfabrikanten en technologiebedrijven. Hoewel de toepassing zich in eerste instantie op Nederland richt, sluiten ook partijen buiten Nederland zich aan.
‘De overheid is nodig voor toestemming om deze proeven op de openbare weg uit te voeren. De eerste testen zullen we op afgesloten weggedeelten doen, maar daarna willen we aantonen dat het ook veilig werkt tussen het dagelijkse verkeer. Bedrijven zijn van harte welkom mee te doen in het nu gevormde consortium. Dat kan een ICT-bedrijf zijn, een logistieke dienstverlener of wie ook maar belang heeft bij en mee wil investeren in deze ontwikkeling.’
De transportsector is enthousiast over het programma. Niet verwonderlijk want het combineren van twee trucks levert een mogelijke besparing op van 10 tot 20% brandstof, het scheelt een chauffeur en het levert tijdwinst op. De maatschappelijke winst is 20% minder CO2-uitstoot en minder files, omdat de capaciteit van de weg veel efficiënter wordt gebruikt. ‘Nederland profiteert als transportland enorm van deze ontwikkeling. Op belangrijke corridors, bijvoorbeeld tussen de Rotterdamse haven en grote distributiecentra als Venlo rijden straks honderden van deze zogeheten eco-combinaties van twee of meer trucks. Dat zal de doorstroming aanzienlijk bevorderen, levert milieu- en economische winst op en zet ons land op voorsprong. In potentie hebben we hiermee een prachtig exportproduct’, aldus Daan de Cloe.
‘Dat het technologisch mogelijk is, hebben we al eerder aangetoond. Nu gaan we in de praktijk bewijzen dat het ook volstrekt veilig kan’, zegt Daan de Cloe van TNO. In november vorig jaar reed minister Schultz van IenM al mee in een test met een groepje automatisch bestuurde personenauto’s tussen het verkeer op de drukke A10 bij Amsterdam. Eerder toonde TNO in praktijkproeven op een afgesloten deel van de A270 aan dat colonnes auto’s voorzien van TNO-technologie coöperatief kunnen rijden. Via draadloze technologieën communiceren de auto’s met elkaar en met systemen in en langs de weg. Zo kunnen ze op tienden van seconden afstand van elkaar rijden en reageren ze razendsnel op elkaar, waardoor de doorstroming op de weg verbetert, brandstof wordt bespaard en CO2-uitstoot vermindert. ‘Nu gaan we dit concept van autonoom en coöperatief rijden toepassen voor vrachtwagens. In de sector transport en logistiek is de business case duidelijker en sneller te realiseren dan bij personenauto’s.’
TNO is met het oog hierop het programma Automated Driving gestart, waarin het samenwerkt met overheden, universiteiten en het bedrijfsleven. Partners waarmee wordt gesproken zijn onder meer het ministerie van IenM, de Rijksdienst voor het Wegverkeer, lokale overheden, Transport en Logistiek Nederland (TLN), logistieke partijen, de verzekeringsbranche, technische universiteiten, vrachtwagenfabrikanten en technologiebedrijven. Hoewel de toepassing zich in eerste instantie op Nederland richt, sluiten ook partijen buiten Nederland zich aan.
‘De overheid is nodig voor toestemming om deze proeven op de openbare weg uit te voeren. De eerste testen zullen we op afgesloten weggedeelten doen, maar daarna willen we aantonen dat het ook veilig werkt tussen het dagelijkse verkeer. Bedrijven zijn van harte welkom mee te doen in het nu gevormde consortium. Dat kan een ICT-bedrijf zijn, een logistieke dienstverlener of wie ook maar belang heeft bij en mee wil investeren in deze ontwikkeling.’
De transportsector is enthousiast over het programma. Niet verwonderlijk want het combineren van twee trucks levert een mogelijke besparing op van 10 tot 20% brandstof, het scheelt een chauffeur en het levert tijdwinst op. De maatschappelijke winst is 20% minder CO2-uitstoot en minder files, omdat de capaciteit van de weg veel efficiënter wordt gebruikt. ‘Nederland profiteert als transportland enorm van deze ontwikkeling. Op belangrijke corridors, bijvoorbeeld tussen de Rotterdamse haven en grote distributiecentra als Venlo rijden straks honderden van deze zogeheten eco-combinaties van twee of meer trucks. Dat zal de doorstroming aanzienlijk bevorderen, levert milieu- en economische winst op en zet ons land op voorsprong. In potentie hebben we hiermee een prachtig exportproduct’, aldus Daan de Cloe.
Geen opmerkingen: