Ads Top

UT pakt verkeersoverlast aan

Het wegverkeer in Nederland kan stiller en veiliger. Langsrazend verkeer zorgt voor veel overlast voor mensen die dichtbij (grote) wegen wonen en huidige maatregelen leveren niet voldoende op. Het samenwerkingsverband Stil Veilig Wegverkeer (SVW) tussen de Universiteit Twente, provincie Gelderland en drie industriële partners richt zicht op de interactie tussen band en wegdek, geluid en grip. In Twente promoveren drie onderzoekers op dit project.

Uit onderzoek van de WHO Regional Office for Europe blijkt dat door wegverkeerslawaai in Europa per jaar één miljoen gezonde levensjaren verloren gaan: Irritatie (587.000 jaar), oorsuizen (22.000 jaar), cognitieve beschadiging bij kinderen (45.000 jaar) en hartaanvallen (61.000 jaar) zijn grote problemen. Verkeerslawaai wordt boven de vijftig km/h gedomineerd door band-wegdeklawaai.

Stil Veilig Wegverkeer stelt tot aan 2015 daarom  loopt tot 2015 en stelt  duidelijke doelen:  stillere (terugdringen van het band-wegdekgeluid) en veiligere wegen, energiebesparing en reductie van CO2 en fijnstof. De Universiteit Twente, provincie Gelderland en de industriële partners Apollo Tyres Global R&D, Reef Infra en Stemmer Imaging slaan de handen ineen om dit te bereiken.

Momenteel wordt veel werk verricht met 3D scanners, waarmee het wegdek in kaart gebracht wordt. De ruwheid en textuur van de wegen zorgt voor meer of minder excitatie van de band, wat weer meer of minder trillingen van de band tot gevolg heeft. Een band die meer trilt, zal meer geluid afstralen. Ook andere aspecten die het geluid kunnen versterken of verminderen, bijvoorbeeld absorptie door de wegen, worden in het project gemeten.

Behalve de wegen speelt natuurlijk ook de band een belangrijke rol. Het gebruikte profiel van de band is de primaire veroorzaker van trillingen en dus geluid. Binnen dit project wordt het band-wegmodel verder uitgebreid en gevalideerd. Voor de validatie wordt gebruik gemaakt van bestaande meettechnieken, zoals het meten van het geluid dat van de band afkomt tijdens het rijden (CPX-metingen) en de absorptie van geluid door het wegdek (impedantie-buis metingen). Dit gebeurt real time en op hoge snelheid. Ook wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe meettechniek om de geluidsabsorptie door wegdek voor schuin invallend geluid te meten


Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.