Warmtedetectie voor fiets- en autoverkeer
Op de N237 is de eerste warmtedetector, de ThermiCam, geïnstalleerd. Dit detectiemiddel voor VRI's onderscheidt fietsverkeer van auto's, ziet voetgangers niet aan voor fietsers én kan fietsers tellen.
De oplossing werd in Kortrijk gevonden waar een Amerikaans product voorhanden was, deThermicam. De ThermiCam onderscheidt fietsers van auto's. hierdoor kan er bij gemengd verkeer toch het juiste licht worden aangestuurd. Bijkomend voordeel is dat fietsers geteld kunnen worden, ook als deze in groepen rijden. De telgegevens gebruiken we om eventueel frequenties van verkeerslichten aan te passen aan verkeersaanbod en de doorstroming te verbeteren.
Naast het detecteren van fietsers heeft de Thermicam als voordeel dat het ook auto's kan detecteren op wegdekken met veel metaal erin. Bijvoorbeeld op een brugdek kunnen massadetectielussen dat soms niet goed. Een veelgebruikt alternatief is dan bijvoorbeeld videodetectie. Bekend nadeel hiervan is de laagstaande zon verstorend kan werken. Daarnaast worden fietsers in het donker veelal niet gezien door video detectie. De ThermiCam is inmiddels uitgebreid getest: Ook tijdens donkere situaties en bij koud weer werkt de thermische camera correct, zowel voor auto verkeer als voor een separate fietssignaalgroep.
De provincie Utrecht stelt contracten op, waarbij zaken functioneel worden uitgevraagd. Op dat moment is de markt aan zet om een passende oplossing aan te dragen.
De oplossing werd in Kortrijk gevonden waar een Amerikaans product voorhanden was, deThermicam. De ThermiCam onderscheidt fietsers van auto's. hierdoor kan er bij gemengd verkeer toch het juiste licht worden aangestuurd. Bijkomend voordeel is dat fietsers geteld kunnen worden, ook als deze in groepen rijden. De telgegevens gebruiken we om eventueel frequenties van verkeerslichten aan te passen aan verkeersaanbod en de doorstroming te verbeteren.
Naast het detecteren van fietsers heeft de Thermicam als voordeel dat het ook auto's kan detecteren op wegdekken met veel metaal erin. Bijvoorbeeld op een brugdek kunnen massadetectielussen dat soms niet goed. Een veelgebruikt alternatief is dan bijvoorbeeld videodetectie. Bekend nadeel hiervan is de laagstaande zon verstorend kan werken. Daarnaast worden fietsers in het donker veelal niet gezien door video detectie. De ThermiCam is inmiddels uitgebreid getest: Ook tijdens donkere situaties en bij koud weer werkt de thermische camera correct, zowel voor auto verkeer als voor een separate fietssignaalgroep.
De provincie Utrecht stelt contracten op, waarbij zaken functioneel worden uitgevraagd. Op dat moment is de markt aan zet om een passende oplossing aan te dragen.
Geen opmerkingen: