ARS T&TT en TNO behalen succes met Amsterdam Onderweg
De proef van Amsterdam Onderweg blijkt een groot succes in de Regio Amsterdam. Het project, uitgevoerd door ARS Traffic & Transport Technology en TNO in het kader van de Praktijkproef Amsterdam, zorgde voor 1 miljoen ritten door deelnemers, vastgelegd in 2015 met de Superroute app. De ruim 35.000 deelnemers aan Amsterdam Onderweg verbeterden daarmee de doorstroming en bereikbaarheid van Amsterdam. Het project leverde ook een belangrijk inzicht op: navigatiesystemen moeten betere routes geven.
De Superroute App wordt nu verder geschikt gemaakt voor toepassing in andere gebieden. Vanaf mei 2016 wordt de Superroute app weer ingezet bij drukbezochte evenementen in de Amsterdam ArenA.
Uit de proef blijkt onder meer dat als alle navigatiesystemen van deze slimme routeadviezen gebruik zouden maken, tot 16% van de navigatiegebruikers in de spits een alternatieve route accepteert. Dat kan een zeer groot effect op de doorstroming hebben.
Uit het project Amsterdam Onderweg bleek verder dat 14% van de deelnemers aangeeft vooraf een alternatieve vertrektijd te accepteren, 7% volgt dit vertrekadvies daadwerkelijk op. 50% van gebruikers Superroute volgt tijdens de reis de reisadviezen op. Toevoegen van dynamische verkeersmaatregelen maakt Superroute uniek in vergelijking met standaard navigatiesystemen als Google Maps. Publiek-private samenwerking werkt en is een belangrijke voorwaarde voor het vervolg.
Deelnemers aan Amsterdam Onderweg konden gratis de SuperRoute app downloaden en hun dagelijkse bestemmingen invoeren, inclusief gewenste vertrek en/of aankomsttijd. Op basis van deze informatie gaf de app voorafgaand aan iedere rit een reisadvies. Via slimme routering en een navigatiesysteem begeleidde de app deelnemers vervolgens via de beste route naar hun bestemming, rekening houdend met alle omstandigheden onderweg, de belangen van de deelnemer zelf (aankomsttijd), maar ook die van de andere weggebruikers en de wegbeheerder. Ook werden meerdere routes geadviseerd waaruit de deelnemers konden kiezen. Op deze manier werd een betere spreiding over het wegennet bereikt.
Doordat de app gebruik maakte van zeer gedetailleerde, actuele verkeersinformatie, kon ook informatie over lokale wegen, verkeerslichten en bruggen in dit advies worden verwerkt. Deelnemers ontvingen zodoende iedere keer opnieuw een eigen Superroute. Ook bij grootschalige evenementen in Amsterdam, zoals tijdens de Toppers en SAIL 2015, konden deelnemers gebruik maken van de Superroute app die rekening hield met de talloze lokale verkeersmaatregelen die in het evenementengebied werden genomen. Met behulp van de app konden deelnemers via de beste route naar een beschikbare parkeerlocatie navigeren. Vanaf deze locatie begeleidde de app deelnemers vervolgens via een loop- of OV-route naar het evenement.
De Superroute App wordt nu verder geschikt gemaakt voor toepassing in andere gebieden. Vanaf mei 2016 wordt de Superroute app weer ingezet bij drukbezochte evenementen in de Amsterdam ArenA.
Uit de proef blijkt onder meer dat als alle navigatiesystemen van deze slimme routeadviezen gebruik zouden maken, tot 16% van de navigatiegebruikers in de spits een alternatieve route accepteert. Dat kan een zeer groot effect op de doorstroming hebben.
Uit het project Amsterdam Onderweg bleek verder dat 14% van de deelnemers aangeeft vooraf een alternatieve vertrektijd te accepteren, 7% volgt dit vertrekadvies daadwerkelijk op. 50% van gebruikers Superroute volgt tijdens de reis de reisadviezen op. Toevoegen van dynamische verkeersmaatregelen maakt Superroute uniek in vergelijking met standaard navigatiesystemen als Google Maps. Publiek-private samenwerking werkt en is een belangrijke voorwaarde voor het vervolg.
Deelnemers aan Amsterdam Onderweg konden gratis de SuperRoute app downloaden en hun dagelijkse bestemmingen invoeren, inclusief gewenste vertrek en/of aankomsttijd. Op basis van deze informatie gaf de app voorafgaand aan iedere rit een reisadvies. Via slimme routering en een navigatiesysteem begeleidde de app deelnemers vervolgens via de beste route naar hun bestemming, rekening houdend met alle omstandigheden onderweg, de belangen van de deelnemer zelf (aankomsttijd), maar ook die van de andere weggebruikers en de wegbeheerder. Ook werden meerdere routes geadviseerd waaruit de deelnemers konden kiezen. Op deze manier werd een betere spreiding over het wegennet bereikt.
Doordat de app gebruik maakte van zeer gedetailleerde, actuele verkeersinformatie, kon ook informatie over lokale wegen, verkeerslichten en bruggen in dit advies worden verwerkt. Deelnemers ontvingen zodoende iedere keer opnieuw een eigen Superroute. Ook bij grootschalige evenementen in Amsterdam, zoals tijdens de Toppers en SAIL 2015, konden deelnemers gebruik maken van de Superroute app die rekening hield met de talloze lokale verkeersmaatregelen die in het evenementengebied werden genomen. Met behulp van de app konden deelnemers via de beste route naar een beschikbare parkeerlocatie navigeren. Vanaf deze locatie begeleidde de app deelnemers vervolgens via een loop- of OV-route naar het evenement.
Geen opmerkingen: