Invoegassistent voor vrachtwagens neemt stuur over van chauffeur
Invoegen op de snelweg of wisselen van rijstrook: wellicht wordt dit voor vrachtwagenchauffeurs op termijn in letterlijke zin een automatisme. Jan Loof, werktuigbouwkundige aan de TU Eindhoven, ontwikkelde een systeem dat het stuur kan overnemen en een voertuig automatisch laat invoegen. De bestuurder houdt echter altijd de controle over het stuur. Uit eerste praktijktests blijkt dat het voor bestuurders heel natuurlijk en prettig aanvoelt. Loof promoveert maandag 19 februari op zijn onderzoek.
Vrachtwagens en trailers zijn vaak betrokken bij verkeersongelukken. Bovendien, van alle ongelukken ontstaat 90 procent door menselijke fouten. Om ongelukken tijdens het invoegen van vrachtwagens – een lastige manoeuvre – te verminderen, ontwikkelde Jan Loof tijdens zijn promotieonderzoek aan de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt.
De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig. “Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo’n automatisch hulpmiddel te laten accepteren”, zegt Loof. “Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen.”
Het unieke aan dit systeem is dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals je het als bestuurder zelf zou doen. “Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet”, zegt Loof. Uit de eerste praktijktests met personenauto’s bleek volgens Loof dat bestuurders zich comfortabel voelen. “Ze worden actief ondersteund, maar houden het gevoel van controle.”
Stuur recht houden
Het moment van invoegen dient Loof nu nog handmatig aan het systeem door te geven. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed”, zegt Loof. “Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs.”
Vrachtwagens en trailers zijn vaak betrokken bij verkeersongelukken. Bovendien, van alle ongelukken ontstaat 90 procent door menselijke fouten. Om ongelukken tijdens het invoegen van vrachtwagens – een lastige manoeuvre – te verminderen, ontwikkelde Jan Loof tijdens zijn promotieonderzoek aan de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt.
De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig. “Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo’n automatisch hulpmiddel te laten accepteren”, zegt Loof. “Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen.”
Het unieke aan dit systeem is dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals je het als bestuurder zelf zou doen. “Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet”, zegt Loof. Uit de eerste praktijktests met personenauto’s bleek volgens Loof dat bestuurders zich comfortabel voelen. “Ze worden actief ondersteund, maar houden het gevoel van controle.”
Stuur recht houden
Het moment van invoegen dient Loof nu nog handmatig aan het systeem door te geven. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed”, zegt Loof. “Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs.”
Geen opmerkingen: