Ads Top

Negentig procent van ondergrondse parkeervoorzieningen verlieslatend

Parkeren in Nederland is in negentig procent van de gevallen niet kostendekkend. De automobilist draagt slechts bij aan een deel van de kosten. De lokale overheid subsidieert stilstaande auto's. Daardoor zijn parkeergarages schepen van bijleg. Het algemene principe dat 'de vervuiler betaalt', wordt in dit geval niet gevolgd.
Parkeerbedrijf P1 is van mening dat de verlieslatende exploitatie van parkeergarages moet worden betrokken in de maatschappelijke discussie over het betalen per minuut (of kleinere tijdvakken dan op dit moment). In die discussie zou het ook kunnen gaan over tariefdifferentiatie waarbij bepaalde periodes goedkoper zijn dan andere. 'Wij vinden het belangrijk dat de overheid zich met name in deze tijd bewust is van de hoge kosten van parkeren. Gemeenten moeten zich ook afvragen of er in de binnensteden al niet teveel onontgonnen parkeerareaal is', zegt P1 directeur Friso Hylkema.
Om het financiële vraagstuk van gemeenten op te lossen, pleit P1 voor een intensivering van de publiekprivate samenwerking. Door het inschakelen van particuliere bedrijven als P1 kunnen gemeenten straatparkeerplaatsen en parkeergarages doelmatiger exploiteren.
P1 directeur Friso Hylkema stelt de gemeenten 'een open boek aanpak' voor. 'Ik ben bereid tot een volledige open boekhouding waarbij de gemeente onze kosten betaalt plus een vooraf overeengekomen risico-opslag.'
P1 voerde een rekenexercitie uit waaruit blijkt dat gemeenten gemiddeld minstens zeven eurocent per minuut moeten vragen (4,20 euro per uur) voor een plek in een gemiddelde ondergrondse parkeergarage om uit de kosten te komen. In werkelijkheid brengen gemeenten gemiddeld genomen 1,60 euro in rekening. Het rekenvoorbeeld en de infographic staan in het tiende P1 Dossier, een gezaghebbend kennisdocument in de branche.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.