Zelfrijdende voertuigen in hartje Amsterdam
In opdracht van de BNA (de Bond Nederlandse Architecten) met medewerking van Rijkswaterstaat en gemeente Amsterdam, heeft een multidisciplinair team bestaande uit UNStudio (architecten en stedenbouwkundigen), Goudappel Coffeng (adviseurs mobiliteit), Geophy (data specialisten) en 2getthere (producent automatische voertuigen) samengewerkt aan een studie naar de mogelijkheden voor integratie van infrastructurele en stedenbouwkundige ontwikkelingen rond de Amsterdamse ringweg A10 en het gebied Lelylaan.
Momenteel vormt de A10 een barrière tussen het gebied binnen en buiten de ring en vertraagt het de ontwikkeling van deze zones. De bevolkingsgroei stimuleert de ontwikkelingen van de gebieden verder buiten de stad, waardoor er de mogelijkheid ontstaat snelweg en stad te integreren, nieuwe woonvormen te genereren en de mobiliteit voor toekomstige bewoners te verbeteren.
Het resultaat van de studie richt zich op het toevoegen van nieuwe programma’s en voorzieningen om de in eerste opzicht tegengestelde kwaliteiten van de A10 en stad naar elkaar toe te brengen en de toegankelijkheid te verhogen, om zo de buurten rondom de ringweg aantrekkelijker te maken en van toegevoegde waarde te zijn voor Amsterdam.
Er is sprake van een toenemende vraag naar transport op maat, waardoor in de nabije toekomst verschillende vervoersmodaliteiten meer afgestemd moeten worden op behoefte, milieu impact, spitsuur, verkeersopstoppingen en andere factoren. Met een verlaging van de verkeerssnelheid op de A10, een afname van het verkeersvolume door flexibele rijbanen, nieuwe asfalt en autotechnologie die lucht- en geluidsvervuiling tegengaan, zal wonen langs de A10 steeds aantrekkelijker worden.
The Hub biedt reizigers een goede aansluiting en de mogelijkheid over te stappen van eigen vervoer op openbaar vervoer; van benzineauto’s op elektrisch vervoer; een overstap van auto naar fiets of te voet. Naast parkeervoorzieningen, restaurants en winkels, is er bij The Hub ook een stop voor CityPods, een nieuw alternatief voor openbaar vervoer.
Momenteel vormt de A10 een barrière tussen het gebied binnen en buiten de ring en vertraagt het de ontwikkeling van deze zones. De bevolkingsgroei stimuleert de ontwikkelingen van de gebieden verder buiten de stad, waardoor er de mogelijkheid ontstaat snelweg en stad te integreren, nieuwe woonvormen te genereren en de mobiliteit voor toekomstige bewoners te verbeteren.
Het resultaat van de studie richt zich op het toevoegen van nieuwe programma’s en voorzieningen om de in eerste opzicht tegengestelde kwaliteiten van de A10 en stad naar elkaar toe te brengen en de toegankelijkheid te verhogen, om zo de buurten rondom de ringweg aantrekkelijker te maken en van toegevoegde waarde te zijn voor Amsterdam.
Er is sprake van een toenemende vraag naar transport op maat, waardoor in de nabije toekomst verschillende vervoersmodaliteiten meer afgestemd moeten worden op behoefte, milieu impact, spitsuur, verkeersopstoppingen en andere factoren. Met een verlaging van de verkeerssnelheid op de A10, een afname van het verkeersvolume door flexibele rijbanen, nieuwe asfalt en autotechnologie die lucht- en geluidsvervuiling tegengaan, zal wonen langs de A10 steeds aantrekkelijker worden.
The Hub biedt reizigers een goede aansluiting en de mogelijkheid over te stappen van eigen vervoer op openbaar vervoer; van benzineauto’s op elektrisch vervoer; een overstap van auto naar fiets of te voet. Naast parkeervoorzieningen, restaurants en winkels, is er bij The Hub ook een stop voor CityPods, een nieuw alternatief voor openbaar vervoer.
Geen opmerkingen: