'APK-keuring koppelen aan kilometerstand goed plan'
De eerste reacties van politiek Den Haag op het Europese voorstel voor een
verandering in de APK-frequentie lijken voorbij te gaan aan een belangrijk
aspect van dat voorstel. “Met name de koppeling van de eerste
APK-keuring aan een nader te bepalen kilometerstand zou wat ons betreft een
meerwaarde hebben” aldus Eric Rommerts, secretaris van de afdeling Autovak van
RAI Vereniging. “Dat de Tweede Kamerfracties daar in hun reacties weinig tot
niets over zeggen, baart ons zorgen.”
Op dit moment moeten benzineauto’s ongeacht hun kilometerstand voor het eerst na 4 jaar worden gekeurd, daarna na 6 jaar en 8 jaar en dan jaarlijks. De koppeling aan een bepaalde kilometerstand is goed te beargumenteren. Slijtage bij hogere kilometerstanden kan eerder spelen dan pas na vier jaar, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Daarnaast zou het naar het oordeel van RAI Vereniging een goed idee zijn om de mogelijkheid te onderzoeken om APK- eisen uit te breiden met milieueisen, bijvoorbeeld door een controle op werkende roetfilters en katalysatoren.
Op dit moment moeten benzineauto’s ongeacht hun kilometerstand voor het eerst na 4 jaar worden gekeurd, daarna na 6 jaar en 8 jaar en dan jaarlijks. De koppeling aan een bepaalde kilometerstand is goed te beargumenteren. Slijtage bij hogere kilometerstanden kan eerder spelen dan pas na vier jaar, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Daarnaast zou het naar het oordeel van RAI Vereniging een goed idee zijn om de mogelijkheid te onderzoeken om APK- eisen uit te breiden met milieueisen, bijvoorbeeld door een controle op werkende roetfilters en katalysatoren.
Geen opmerkingen: